Hoi Ed en A. van Berkel.
Ik ben even helemaal vergeten om te vertellen hoe e.e.a. is afgelopen.
Thuis gekomen dus een afspraak gemaakt met de garage.
Daar werd de zaak aan een computer gehangen om de diversen funkties te controleren. Ik weet nu dat ik, niet zoals Ed dacht, maar een ventilator achter de radiateur heb zitten. Deze kan met 2 snelheden draaien. Dat is allemaal gecontroleerd en werkte goed. Ook de diversen sensoren en voelers waren in orde. De monteur kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het probleem bij de radiateur moest zitten. Ik vertelde dat ik dat vermoeden ook al had en daarom al met perslucht in de lamellen van de radiateur aan het spuiten ben geweest. Dat had echter zo weinig resultaat dat ik voor mezelf concludeerde dat daar het probleem niet kon zitten.
Toen ik dat in de garage vertelde keek de monteur me glimlachend aan en gaf aan dat ik dan op de verkeerde radiateur aan het spuiten was geweest. Als leek ga je er van uit dat de radiateur achter de grille zit. Uiteindelijk is dat ook zo maar bij de Mondeo zitten 2 radiateurs achter elkaar. Ik ben dus gewoon in de voorste radiateur aan het spuiten geweest, Dat is dus de radiateur van de airco. Deze was nagenoeg schoon. De monteur heeft de hele zaak losgeschroefd zonder slangen los te halen maar wel zodanig dat hij de tweede radiateur die ongeveer even groot is als de eerste, goed met de luchtspuit kon bereiken. Toen hij daar in aan het spuiten ging wist ik niet wat ik zag. Het bleef maar komen en komen. Uiteindelijk toen er niets meer uitkwam heeft hij de bij aanvang schone vloer met veger en blik schoongeveegd.Het resultaat ging niet in 1 blik om een indruk te geven van de hoeveelheid zand en insecten die eruit zijn gekomen. Alles weer in elkaar gezet kon ik 3 uur later de proef op de som gaan nemen. Thuis de caravan erachter gehangen en naar Maastricht gereden (50km.) In Maastricht gedraaid en richting Eindhoven de Kruisberg opgereden met ruim 90 in de 5. Daar waar hij voor de schoonmaakexercitie in de 4 nog snel warm liep gaf de temperatuurmeter nu geen krimp.In de 5 heeft de motor geen enkele moeite om de caravan de berg op te trekken. Boven aangekomen stond de meter dus nog precies zo als voor ik aan de helling begon, ergens net voorbij het midden van de schaal. Ik ben sindsdien niet meer met de caravan in de heuvels/bergen geweest zodat ik het niet verder meer heb uitgetest. Het resultaat van de proefrit geeft me echter alle vertrouwen voor een volgende keer.
Wat betreft de vragen van A. van Berkel;
Ik heb de auto vanaf december 2007, nog niet zolang dus. De auto heeft inmiddels bijna 185000 km gelopen en doet het prima.
Wel vind ik dat hij stationair het kabaal van een landbouwtrekker maakt. Volgens de garage doen de eerste 2.2's dat allemaal. Rijdende loopt de motor mooi rond en mede door de lage toerentallen die je kunt rijden door het hoge koppel wat de motor levert, is hij lekker rustig. Ook als je 140 -150 rijdt.De auto is van 01-05.
De enige niet reguliere kosten die ik er tot nu toe aan gehad heb zijn de in dit lijntje beschreven problemen.
Je kunt je afvragen of de kosten die ik in Frankrijk gemaakt heb voor de nieuwe pomp en thermostaat (550 euro) nodig zijn geweest.
Als caravantrekker is het een droom van een auto. Uiteraard voel je wel dat er een caravan achter hangt maar deze motor heeft zoveel reserve dat je de auto kunt rijden alsof er geen caravan achter hangt. De caravan die hij voor ons trekt weegt bepakt ong. 1400kg.
Het verbruik tijdens onze vakantie naar Frankrijk j.l. juni was het gemiddeld verbruik ong. 1 op 10,5. Rekening houdend met het feit dat ik honderden kilometers in een (te) lage versnelling heb gereden om de temp. in bedwang te houden vind ik dit geen slechte score.
Mijn vorige Mondeo (2.0 benzine) deed op vergelijkbare tochten 1 op 8.
Zo, een heel verhaal waarvan ik hoop dat de lezer er wat aan heeft.
Groetjes,
Jan