Ik heb een Mondeo 2.2 TDCi van 2005.
Tot nu toe probleemloos mee gereden.
Maar op weg naar Frankrijk met de caravan blijkt de motor snel warm te lopen als het bergop gaat. Ben er rustigaan mee door de Ardennen gesukkeld en uiteindelijk in Nancy naar een Ford-garage gegaan. Men constateerd een circulatieprobleem en stelt voor de waterpomp en de thermostaat te vernieuwen. Kosten €550,-
Daarna lijkt het goed te gaan maar na pak weg 50 km. is het probleem weer op dezelfde manier terug. Als het bergop gaat moet ik vrij vroeg terugschakelen en niet te hard rijden om de temperatuurmeter uit het rood te houden. Ik zit inmiddels in midden-Frankrijk en ben aan het overwegen om maar rustig aan terug naar Nederland te komen want ik heb niet zo'n hoge pet op van de franse garages. Ik twijfel eraan of ze wel iets gedaan hebben buiten het helemaal schoon spuiten van het motorcompartiment. De thermostaat ziet er wel als niet uit van buiten maar de waterpomp kan ik niet zien.
Ik wil nog opmerken dat de motor helemaal niet hard heeft hoeven te werken want er was steeds voldoende vermogen voorhanden, ook tijdens het warmlopen.
Weet iemand misschien nog een andere oorzaak voor dit probleem aan te wijzen of zijn er misschien mensen die hetzelfde probleem aan de hand hebben gehad.
b.v.d.
Jan