Ford mondeo snelheidsmeter, toerenteller en kachel valt uit

• jelle

Hallo ik heb een ford mondeo station 1800 TD bj 1996.

Het probleem is dat mijn snelheids meter en toeren teller en kachel uit vallen.

Ik heb alle massa punten zowel bij de accu en bij het ruitensproeier reservoir al schoongemaakt maar dit heeft niet geholpen.

Heeft iemand nog suggesties

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

jelle.

• Ed Guzzi

Grote kans dat er in de zekeringkast boven je linker voet een slechte verbinding zit.

• jelle

Beste Ed,

Ik heb er naar gekeken en alle stekkers los gehaald en gecontroleerd op corrosie maar kon er eigenlijk niets aan vinden.

Wel heb ik gemerkt dat op de rijksweg mijn v-snaar begint te piepen en als ik vol gas geef met de koppeling in dan gaat alles weer werken.

Ook mijn lichten gaan dan weer goed werken, ik heb de auto moeten overstarten om dat mijn accu leeg was

Zou het mogelijk kunnen zijn dat de snaar weer gespannen moet worden?? Of dat mijn dynamo niet goed meer werkt. Dynamo is overigens een paar jaar geleden gereviseerd.

Alvast bedankt.

• jelle

Beste Ed,

Mijn dynamo laad niet. Zit hier ergens een signaal gever in de auto of als dynamo draait dan moet hij laden?

Alvast bedankt,

Jelle

• Ed Guzzi

Als het contact aan staat moet het laadstroomcontrolelampje branden (net zo fel als het oliedruklampje).

Met lopende motor moeten beide uit zijn, soms blijft het acculampje zeer zwakjes branden (in het donker alleen te zien).

Dan is er een diode doorgeslagen, of ergens een slecht verbinding.

• jelle

Beste Ed,

Ik heb net de auto gestart en ik zie geen lampjes branden. Wel heb ik even een multimeter gepakt en de accu gemeten en hij blijft maar 11,9 volt.

Dus ik denk wel dat de dynamo de geest heeft gegeven, stel dat ik een nieuwe of een andere wil hoeveel ampère moet hij zijn?

Ik heb ze namelijk gezien van 70A en 95A .

Alvast bedankt.

Jelle

• Ed Guzzi

Als je geen voorruitverwarming hebt 70A en anders de 90A.

• jelle

Beste Ed,

Bedankt voor alle info.

Mocht niet de dynamo zijn laat ik het even weten hier.

Bedankt.

Jelle

• Hans

Hallo, sinds twee weken werkt mijn verwarmingsschakelaar (aanjager) niet meer, heeft 4 standen waarvan stand 1 - 2 - 3 het niet meer doen, stand 4 echter wel, de auto heeft geen airco, informatie bij mijn garage kwam uit op een nieuwe verwarmingsmotor a € 250.- excl. inbouw, ik heb wel de zekeringskast achter het handschoenkastje nagekeken maar de zekering daar was in orde, weet iemand wat de reden hiervan kan zijn, of een oplossing heeft? bij voorbaat dank

Hans Backes