Ford Galaxy 2.8

  • Ad

    Hallo Ford vrienden,

    Ik had een vraag:

    Ik was zoekende naar een andere auto, en er zijn er nog al wat afgevallen.

    Nu probeer ik bij Ford een geschikte auto te vinden, en dan gaat het over een Ford Galaxy, de 2.8 24 klepper.

    Ik weet niet wat er bekend is over een dergelijke motor, want mijn laatst 2.8 injectie motor van Ford, was de Capri 2800 injection.

    een erg leuke en zeer sterke auto, die ik jammer genoeg verkocht heb, tegen beter weten in zelfs.

    Maar ik ben dus zoekende naar een goede caravan trekker, liefst dus de Galaxy, lekkere ruime auto, met liefst een benzine motor.

    Ik heb al zitten kijken naar de constructie van de distributie, over een 2.3 kan ik de gegevens wel vinden in mijn pc bestanden, maar van de 2.8 24 klepper, geen gegevens over de distributie, is dit een riem of een ketting, ik ga er van uit, dat Ford al veel gemoderniseerd heeft, en lekker terug is bij een ketting.

    Ik ben geen fan van die snarenzooi, ik heb mijn les wel geleerd bij Audi V6 TDI, een aardig bedrag voor enkel de onderdelen, dan moet er nog gemonteerd worden.

    Wat is er bekend over de 2.8 24 klepper, een goede motor, of net het tegenovergestelde.

    Kijk, onderhoud heeft elke auto specifiek nodig, en daar word door mij helemaal niet op beknibbeld, verkeerde zuinigheid vind ik dat.

    Je komt je vanzelf tegen, als je op onderhoud beknibbeld, onderhoud doe ik trouwens allemaal zelf.

    Ik ga dus na jaren geleden over gegaan te zijn van Ford naar andere merken, weer terug naar Ford, was er altijd zeer over te spreken tot dat ik een Sierra kocht met de XD2 motor van Peugeot, de 2.3 diesel, de cilinderkoppen kon ik niet aangesleurd krijgen, scheurden steeds, een goede kennis van mij was chef monteur bij Ford, die snapte er ook helemaal niets van, en ik heb toen maar een motor gewisseld, en was het probleem over.

    Dat is mijn enige slechte ervaring met de Ford.

    Nu na wat omzwervingen, wil ik weer een Ford, ik zie het zo eens af bij de vrienden en kennissen, ze zijn er allemaal goed enthousiast over.

    Dus ik wilde eens en galaxy uitproberen.

    Eentje met de V6 motor met de 24 kleppen.

    Is dit een aanrader, of zegt een van jullie, probeer liever een ander type Ford.

    ik heb deze auto echt nodig voor het trekwerk, enkel voor de caravan van 1600 kg, en hij dient goed mee te komen in de bergen, niet dat ik aan de acterzijde mee moet gaan duwen, hahahaha, nee, dit is natuurlijk flauwekul, maar u snapt wel wat ik bedoel.

    Gwoon een goede en degelijke en een goed te vertrouwen auto zoek ik.

    Nu weet ik dat het via het internet erg moeilijk is, om een auto te kunnen aanbevelen, waar het mij louter om gaat, de betrouwbaarheid, degelijkheid, en het trekvermogen wat hij echt aankan, en dat leek mij dus die Ford Galaxy met die 2.8 24 klepper.

    Trek vermogen tot 2000 kg, dan heb ik nog een ruime marge, beter over dan net genoeg, en dat de ruime marge beter is voor de auto, dat staat vor mij als een paal bover water.

    Dit misschien in combinatie met een tiptronic bak, dat lijkt mij echt ideaal.

    Die heb ik nu ook, maar dan van een A6 2.5 TDI.

    De reden dat ik naar een benzine auto wil gaan, ik ben na het aanschaffen van deze A6 in de WAO geraakt, rijd nog enkel maar 10.000 km op jaar basis, en dan is een diesel te duur voor mij, gezien wat je mag aftikken bij de fiscus.

    Voor dat geld heb ik een mooie Galaxy met die mooie V6, en dan ben ik met het rijden iets duurder uit als ik de caravan moet gaan trekken, maar zonder de caravan weer minder, maar aan de fiscus ook weer minder.

    En zeg nu zelf, wie heeft er nu geen hekel aan de betaling van de fiscus.

    Ik hoop dat een van u mij een helder beeld kan geven over deze motor, de V6 24 klepper, en de tiptronic bak.

    Waarvoor alvast mijn hartelijke dank.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • bas88pickup

    De 2.8-24v is een VW motor….

    Dus voor info over dat blok, kun je het beste in de VAG hoek kijken, de rest is obvious; ruime fijne auto. Ik neem aan dat je het hebt over modeljaren 2000 en hoger?

    De Seat Alhambra en de VW Sharan zijn dezelfde auto als de Galaxy, iets andere verpakking; That's all.

    Wel even kijken of het boekje van de Ford helemaal is afgestempeld, zeker vwbt de corrosie controle, ze willen nog wel een roesten, en zonder ingevuld boekje heb je recht op helemaal NIKS. Doorroestgarantie is 12 jaar.

    Kan er verder weinig zinnigs van zeggen, sorry.

  • Ad

    Hallo beste bas88pickup,

    hartelijk dank voor uw reactie.

    Ergens zat ik er al aan te denken dat het een gemeenschappelijke motor was.

    Ik werd er op geatendeerd dat de distributie ketting/spanners/tandwielen wel eens voor een probleempje kon zorgen ergens rond de 150.000 km.

    Dat daardoor deze auto's snel werden ingeruild.

    Je zou het net treffen dat dit net gewisseld is, dan zit je echt op rozen.

    Ik vind het wel erg raar, dat de distributie bij de koppeling zit, ergens vang je ook weer 2 vliegen in een klap, maar het kostenplaatje zal weer niet erg leuk uitvallen denk ik.

    en ja, dat is precies het type Galaxy wat ik bedoel, na 2000 misschien nog ietsje jonger, het is een schitterende auto, alle 3 trouwens, of je nu de Galaxy, de Sharan of de Alhambra neemt, de carross is hetzelfde enkel hier en daar wat aanpassingen.

    Ik heb dus ETKA van VW/Audi op mijn pc, kan dus alles zo opzoeken.

    Ik ben ook in het bezit van Auto Data, maar bij Ford stond de distributie vorm niet aangegeven, wel bij VW en Seat.

    Dus daar ben ik even op het verkeerde been gezet.

    Mijn ervaring met Ford is altijd zeer groot geweest, heb heel veel Ford's gehad, en ook dus de motoren van andere merken meegemaakt in de Ford's.

    maar ik was hier een nieuwe snuiter, en was dus even erg benieuwd naar het Ford forum, het mag er echt wezen, en jullie zullen mij hier ook vaker vinden, zoals op meerdere auto fora.

    In elk geval heel vriendelijk dank voor uw reactie, ik ben dus al een aardig eind op pad met de techniek van de motor die in de Galaxy gemonteerd is, heb deze dus al was bekeken op ETKA en de VW fora.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • bas88pickup

    :D U mag wel jij zeggen hoor;)

    Quote:

    “Ik vind het wel erg raar, dat de distributie bij de koppeling zit, ergens vang je ook weer 2 vliegen in een klap, maar het kostenplaatje zal weer niet erg leuk uitvallen denk ik.”

    Is dat zo? rare plek zeg, heb ik nog nooit gezien aan die kant, heb je daar een plaatje van? Kan het me nl niet voorstellen dat daar de distributie zit. Bijzonder onpraktisch…

    Ik heb op een paar zonden na nooit anders gereden dan Ford, nu weer een Granada. Makkelijk sleutelen, en betrouwbaar. Forum loopt in mijn ogen nog niet echt, naast de Granny heb ik ook een Land Rover, bekijk daar de prikpagina maar eens van, je valt om van verbazing!

    Nog een Ford forum: Ford-world.nl, en uiteraard zijn er de Engelse en Duitse Fora. (wel handig als je dan de betreffende taal machtig bent)

    Gr, Bas

    Edit:

    Auto data?? Wat is dat? Staan daar ook oude Fords op? Ik ben GEK op manuals etc….De kast staat er vol mee, en de pc inmiddels ook, soms tot wanhoop van the missus, de kookboeken moeten wijken::o

  • Ed Guzzi

    De Galaxy / Sharan / Alambra is een hele dure qua onderhoud en reparatie.

    Naar mijn bescheiden mening had Ford zich hier nooit mee moeten inlaten (net zoals die verschrikkelijke Maverick, wat eigenlijk een in Spanje gebouwde Nissan Terrano was).

    Wil je een sterke caravantrekker? Neem een Subaru Forrester.

    Niet bepaald een schoonheid maar wel kwaliteit.

    De 2.3 diesel uit de Sierra (en de 2.5 diesel uit de Scorpio) was niet van Peugeot zelf.

    Maar van een Franse fabrikant met het merk Indenor.

    Peugeot, Ford en andere kochten de motoren gewoon daar.

    De latere Scorpio's werden voorzien van een diesel van het Italiaanse merk VM.