Knipperend voorgloeilampje = EGR

• A. v.d. Berg

Hallo,

Ik heb een Ford Transit van 2002 met een 2 liter duratorq motor.

Afgelopen week knipperde begon het controlelampje van het voorgloeien te knipperen, na het uitzetten van de motor en opnieuw starten bleef het lampje uit, dit gaat zo een paar keer per dag. Ondertussen had ik al een afspraak gemaakt met de Ford garage hier in de buurt (woon in Portugal) na een week kon ik terecht en werd de computer uitgelezen, na een kleine test (met een dun slangetje) wist de monteur het zeker, de EGR was de boosdoener. Het ding was niet op voorraad en moest besteld worden en wordt a.s. woensdag vervangen.

Ik heb aan de monteur gevraagd of ik gewoon door kon rijden met de auto, ik moet ook een rit maken van 2 x 200 km, volgens hem is dit geen enkel probleem.

De auto loopt prima, start snel, geen haperingen en geen zwarte pluim

Klopt het dat ik gewoon nog even door kan rijden ?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Albert

• A. v.d. Berg

Vandaag op en neer naar het vliegveld geweest, 400 km achter elkaar met 100 120 km p/u. Geen problemen gehad, lampje heeft toen ook niet geknipperd.

Maar maandag wordt dat ding erin gezet, dus dan zal ik ook wel van dat geknipper af zijn.

Met vriendelijke groet,

Albert

• A. v.d. Berg

Nieuwe EGR is geplaatst, origineel Ford. Werkje van ongeveer 15 minuten, foutcode is gereset, auto gestart en een paar keer goed gas gegeven, diagnose weer laten draaien en de foutmelding en foutcode was weg.

Kosten inc. diagnoses, onderdeel, montage en BTW totaal 260 euro.

Ik heb wel het gevoel dat de auto beter door trekt, kan aan mij liggen maar zo heeft hij de laatste jaren niet geaccelereerd, voor zover je dat van deze transit kunt zeggen :-)

Met vriendelijke groet,

Albert

• jan

als lampje begint te knipperen dan stopt de motor even later ook.

heb ook zo iets gehad in marokko. nokkenas sensor vervangen. 54,– euro inclusief arbeidsloon en onderdeel en computeruitlezing foutcode. daarna tweeduizend kilometer gereden en toen begon het weer.

schijnt wel vaker voor te komen als ik internet lees.

volgens ford is het motormanagement systeem de boosdoener.

• A. v.d. Berg

Laatste update.

Ondertussen ruim 4000 km met mijn auto gereden, problemen hebben zich niet meer voor gedaan.

Het knipperen van de gloeispiraallampje, het uitlezen van de foutcode en het vervangen van de EGR heeft blijkbaar tot de juiste diagnose en reparatie geleid.

De auto is ook voor de reparatie nooit stilgevallen of andere tekortkomingen laten merken.

Met vriendelijke groet,

Albert

• Ronald Polhout

Hallo Albert ik heb dezelfde ford als jij ook 2002 met hetzelfde probleem.

Er is nog niemand geweest die dit probleem kon oplossen, (zit niet bij een ford dealer), mijn garage heeft hem wel naar de ford dealer gebracht om hem daar uit te laten lezen.

Ze kwamen toen met een verhaal dat het de brandsofpomp was (ik ben gekke henkie niet dus heb ik het gelaten voor wat het was , kun jij me vertellen wat de kosten zijn geweest van jouw reparatie?

Vriendelijke groeten Ronald.

• A. v.d. Berg

Hallo Ronald,

Ik woon in Portugal dus de prijzen komen niet overeen met Nederland. Ford garage rekent 24 euro per uur voor werkplaats, geen onzinnige dingen als klein materiaal,poetsdoeken en milieu toeslagen. Een universele garage is ongeveer 10 euro per uur goedkoper.

2 keer uitlezen en computer (voor en na) en monteren EGR (ik heb de lamp vastgehouden) totaal 25 euro

Nieuwe EGR 160 euro

Met vriendelijk groet,

Albert

• Ronald Polhout

Oke bedankt dan weet ik wat ik in nederland ongeveer kan en mag verwachten.

Groeten Ronald