Dat hoeft niet van invloed te zijn als de motor netjes is weggezet, dwz, dat de cylinders zijn voorzien van conserverings olie, of dat het blok met enige regelmaat heeft gelopen, zodat er zich geen roest afzet op de zuigerveren en cylinderwanden. Dit (roest-) geeft bij ingebruikname namelijk een verhoogde slijtage van je blok, met over het algemeen een olieverbruik waar je nogal depressief van kunt worden. Als het blok zonder water heeft gestaan is het ook niet ondenkbaar dat de watergangen mooi verroest zijn, dit is niet goed voor je koeling, en als het loskomt, kan het in de radiateur komen die dan weer verstopt, om het maar niet te hebben over slijtage aan de waterpompschoepen.
Maar het kan ook goed gaan hoor, enige voorzichtigheid is wel geboden.
Jammer dat je in februari pas gepost hebt, eind januari heb ik mijn Mondeo weg gedaan, na 390.000 probleemloze km's, je had em voor 750 kunnen hebben.
Maar ja, iets over achteraf en koe. Bovendien wilde jij je blok helemaal niet in de poeier.
Is dat blokkie duur? Bij diverse grote slopers zijn deze blokken goed verkrijgbaar, soms zelfs met (beperkte-) garantie, andere mogelijkheid, koop een hele auto, en haal daar het blok uit, dan weet je iig dat het goed functioneert, mondeo's zijn niet duur meer uit de bouwjaren.