distributieriem gebroken

  • met joop

    Goedemiddag

    Hier een vraag over de toestand van mijn ford modeo 1.8 tcdi uit het jaar 2000.

    Kan er kort over zijn. Bij het stationair draaien is mijn riem gebroken, .

    Is er een verschil wanneer je bv 120 km rijd en hij breekt, of dat hij stationair draait en dan breekt?

    alvast bedankt voor de moeite

    Joop

  • Ed Guzzi

    Het verschil zou kunnen zijn dat je nu maar twee kromme kleppen hebt in plaats van zeven of acht.

    En een gebroken nokkenas en afgebroken wanden van de klepstoters.

    Maar dat weet je pas als alles gedemonteerd is.

    Zat de riem er te lang om?

  • met joop

    Hoi Ed Guzzi,

    Ja inderdaad Hij zat er te lang op, ongeveer 5000km.

    Dat is niet alleen een beetje stom, maar toch ook een beetje pech?

    Ik dacht dat er toch ook een bepaalde marge op zat, maar bij mij dus niet.

    Het kan dus niet zo zijn, dat er helemaal niets aan de hand is als ik het goed begrijp.

    Groeten

    Joop.

  • Ed Guzzi

    Nog nooit meegemaakt dat er verder niets aan de hand was.

  • bas88pickup

    De marge zit al in de vervangingstermijn, en helaas is een 1.8tcdi geen vrijloper, dus Ed heeft het bij het juiste eind, en mag je je gaan opmaken voor een reparatie, helaas. Even achteraf; vervang een riem voor het einde van de interval, zo'n 7500km dan zit je altijd goed. Wachten met vervangen is verkeerde zuinigheid….

  • lucas

    nee geeft geen verschil dat je kleppen krom zyn is zeker

  • lucas

    het is geen 7000 maar70.000 km

  • bas88pickup

    Wat bedoel je? De vervangingstermijn? Mompelt iets over klok, luiden, klepel etc….

    Voor de 7de maand 97 als productie datum geldt een vervangingstermijn van 60.000, daarna geldt 105.000, als je dus vervangt bij 98.000km zit je altijd save.

  • joop

    Goedenavond,

    Hier ben ik weer met het inderdaad het slechte nieuws, er is inderdaad veel stuk oa de nokas.

    Nu kan ik een motor kopen die ong 80000 heeft gelopen, maar hij staat zo'n 5 jaar stil in een garage. is dit van invloed op de kwaliteit van de motor?

    alvast bedankt

  • bas88pickup

    Dat hoeft niet van invloed te zijn als de motor netjes is weggezet, dwz, dat de cylinders zijn voorzien van conserverings olie, of dat het blok met enige regelmaat heeft gelopen, zodat er zich geen roest afzet op de zuigerveren en cylinderwanden. Dit (roest-) geeft bij ingebruikname namelijk een verhoogde slijtage van je blok, met over het algemeen een olieverbruik waar je nogal depressief van kunt worden. Als het blok zonder water heeft gestaan is het ook niet ondenkbaar dat de watergangen mooi verroest zijn, dit is niet goed voor je koeling, en als het loskomt, kan het in de radiateur komen die dan weer verstopt, om het maar niet te hebben over slijtage aan de waterpompschoepen.

    Maar het kan ook goed gaan hoor, enige voorzichtigheid is wel geboden.

    Jammer dat je in februari pas gepost hebt, eind januari heb ik mijn Mondeo weg gedaan, na 390.000 probleemloze km's, je had em voor 750 kunnen hebben.

    Maar ja, iets over achteraf en koe. Bovendien wilde jij je blok helemaal niet in de poeier.

    Is dat blokkie duur? Bij diverse grote slopers zijn deze blokken goed verkrijgbaar, soms zelfs met (beperkte-) garantie, andere mogelijkheid, koop een hele auto, en haal daar het blok uit, dan weet je iig dat het goed functioneert, mondeo's zijn niet duur meer uit de bouwjaren.