te hoge temperatuur meter

  • Anja

    Hallo ,

    Wij hebben een ford escort 1.8i ghia uit 1995.

    Nu is het probleem dat als we ongeveer 20 minuten in de auto rijden mijn temperattur meter bij tot het rooie vlakje komt.

    ongeveer tussen de letter l en het rooie vlak.

    Waar kan dit aan liggen?

    We hebben de zekeringen al nagekeken en die zijn goed.

    De verwarming doet het ook prima in de auto al vond ik wel dat tussen de 2 voorstoelen het midden consool ook wel warm was ( op de plek van de handrem).

    Na die 20 minuten heb ik de auto aan de kant gezet om te kijken of de vin ook aansloeg en op het moment dat mijn man de motorkap deksel dicht gooide hoorde je de vin ook maar toen we weer huis waarts keerde en de auto ook weer na 20 minuten uit zette hoorde je dus niets waar kan dit aan liggen ?

    Alles is trouwens wel goed bijgevuld zoals koelvloeistof etc.

  • bas88pickup

    Dat de middenconsole warm is kan kloppen, hier zit een doorvoer voor warme lucht naar achter. Eerste verdachte is de thermostaat, gaat die open? Dit kun je controleren door te voelen aan de bovenste radiateurslang, deze moet warm/heet zijn als je meter zo hoog staat. Als deze koud is, dan gaat de thermostaat niet open, vervangen is dan de remedie. Als de slang wel warm is, dan gaat de thermostaat open, en is de volgende verdachte de het thermokoppel dat de fan aanstuurt, de fan slaat aan, dus deze valt af, niet helemaal, want hij slaat niet altijd aan blijkbaar, deze kun je niet testen, maar alleen vervangen. Volgende verdachte is de temperatuuropnemer zelf, deze kan gewoon kapot zijn, maar als de temperatuur langzaam oploopt is dit onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk. Deze is niet te testen, oplossing is vervangen door een nieuwe. Als laatste zul je moeten controleren of er geen contact gemaakt word tussen de draad van de opnemer en het blok, dit geeft ook een hoge aanwijzing.(onwaarschijnlijk, maar ook dit kan)

    Blijf hier niet te lang mee doorrijden, de kans op een kapotte koppakking is levensgroot aanwezig, en dan zijn de kosten vele malen hoger. (hij rookt toch niet wit, als de motor al warm is? Dit is normaal op koude dagen, maar met de temperaturen van de laatste dagen mag hij dat zeker niet doen als ie warm is. Doet ie dat wel, dan ligt de koppakking eruit, maar dan zou je ook waterverlies moeten hebben, wat niet aan de orde is; alle vloeistoffen op peil.)

    Speelt dit probleem al langer, of is het van de ene dag op de andere? Dit om een verstopte radiateur uit te sluiten.

    Suc6, Bas.

  • Anja

    Geen idee we hebben de auto afgelopen zaterdag pas gekocht .

    Hadden er een proefrit in gemaakt maar is mij toen niets opgevallen.

    Deze reparaties kunnen we zelf neem ik aan wel doen?

    En wat zijn ongeveer de kosten ?

    Wordt dit te hoog dan klop ik denk ik bij diegene aan waar de auto van was.

  • bas88pickup

    Het vervangen van de sensoren, en de thermostaat is voor een handig iemand prima te doen, en de kosten zijn het niet, ik schat dat je onder de €100 uitkomt.

    Maar waarom zelf gaan probleem oplossen als je de auto net hebt, er bestaat ook nog zoiets als garantie?!

    Tenzij de auto particulier gekocht is……dan word het moeilijk, en ben je een beetje overgeleverd aan de welwillendheid van de verkopende partij.

    mompelt iets over kat en zak….:(