Niet trekken ford Fiesta automaat

• Nick

Hoi,

wij hebben hier thuis een Ford Fiesta (1.3I CLX CTX U9 benzine) uit 1994 met een automaatbak. Het ding trekt alleen voor geen meter, in de kickdown valt het ook tegen. Het lijkt alsof er iets slipt, want het duurt ontzettend lang voordat hij eindelijk op toeren komt en een keer schakeld, dat is dus volgens mij iets met de bak omdat het daar dus ook lijkt te slippen. Als het een handgeschakelde auto zou zijn dan zou je zeggen dat je een slippende koppelingsplaat hebt, zo voelt het iig.

De olie van de bak heb ik nagekeken, en daar zit genoeg in alleen hoe oud hij is weet ik niet.

Weet iemand hoe dit zit, want ik snap er niet echt wat van, en ik heb ook geen verstand van automaten.

Gr. Nick Smeets

• adenria@wanadoo.es

Hoi met Ad.

Ik heb het zelfde probleem gehad.

Het is dat de gaskabel naar de versnellingsbak is losgekomen.

Dit kan komen door hard over bulten bulten te rijden en of het met te hoge snelheid terug te schakelen naar de lage versnelling.

Als je naar je versnellingsbak kijkt dan zie je een kabel met een langwerpig 4kant blokje waar de kabel doorheen gaat.

Aan de voorzijde zie je een rode stift (Langwerpig).

Nu moet je je gaspedaal helemaal indrukken en op deze rode knop drukken met een schroevendraaier als je het goed doet zie je dat de spanning er afgaat,nu moet je met nog steeds je gaspedaal ingedrukt deze weer aanspannen dus in elkaar drukken bijn tot het eind ong 2 mm van het eind stoppen.

Dit kan je te weten komen door dit 2 maal uit te voeren.

Als dat het niet is moet je met de stand op (Parkeer) onder de auto waar een kabel in de versnellingsbak gaat los maken.

Dat is een plasticclip en moet je kijken of de klip precies er weer zo ingaat zoniet moet je deze bijstellen,is links of rechts draaien tot de aansluiting precies past.

Veel succes

Groetjes Ad.

• Ron

Beste Nick,

Je hebt met deze Fiësta niet te maken met een echte automaat, maar met een CVT (zeg maar Variomatic zoals DAF dat ooit had).

Hierdoor lijkt het alsof de koppeling slipt, maar dat hoort er bij. Bijkomend euvel is inderdaad de traagheid van de auto. Het is veelm inder dynamisch dan een “echte” automaat.

Aan de andere kant is een toerental van 2500 bij 100 km/h wel heel lekker.

Groet,

Ron

• Sander

Ik heb net de nieuwe Ford Fiesta 1.4 titanium X pack automaat gekocht en wordt in maart geleverd.

Ik neem aan dat dit wel een ‘echte’ automaat is?

Alvast bedankt voor het antwoord :)

Groeten,

Sander

• MAX R. BURTNER

>:D

• Kylia

Articles like this really grease the shafts of knwoledge.