olie i/d koeler v/d turbo focus 2000

  • Ram

    Hallo ford-vrienden,

    Bij mijn focus 1.8 TDDI uit januari 2000, krijg ik motorolie in de koeler van de turbo.Dit is onder de motorkap vlak bij grendeling.

    Zou iemand mij kunnen zeggen hoe dat kan, of is dat normaal?

    Groeten,Ram

  • bas88pickup

    Olie op die plek is geen goede zaak, daar hoort het niet. Veel olie? Normaal heb je daar hooguit een beetje vettige aanslag.(in de intercooler) Het kan van verschillende plaatsen komen, maar het meest voor de hand liggend is dat het lager van de turbo versleten is. Heb je het olieverbruik al eens gemeten?

    Gr, Bas

  • Ram

    Hallo Bas,

    De inter-cooler heeft dan gewoon een vettige aanslag.Het verbruik van de motorolie is niet noemenswaardig.Op de teller zit nu 317000 km.Ik denk dat jouw prognose van de versleten lager juist is.

    Wat kan de vervanging van de TURBO mij ongeveer kosten, als je het weet .Een grove schatting.

    Vriendelijk bedankt Bas en de groeten, Ram.

    bas88pickup schreef:

    >

    > Olie op die plek is geen goede zaak, daar hoort het niet.

    > Veel olie? Normaal heb je daar hooguit een beetje vettige

    > aanslag.(in de intercooler) Het kan van verschillende

    > plaatsen komen, maar het meest voor de hand liggend is dat

    > het lager van de turbo versleten is. Heb je het olieverbruik

    > al eens gemeten?

    >

    > Gr, Bas

  • bas88pickup

    Waarom denk je dat de turbo kapot is? komt hij niet meer in? weinig vermogen?

    Dit kan, en wordt, vaak veroorzaakt door gescheurde vacuumslangen of een gescheurde persbuis.Om dit uit te sluiten, even de slangetjes van en naar de turbo na lopen.

    Of niks van dit alles, en maak je je zorgen over wat zou kunnen zijn en niet is?

    (aangezien het olieverbruik laag tot nihil is)

    Intercoolers kun je prima uitspoelen met bv, remmenreiniger, petroleum, of een ander soort ontvetter. Uiteraard wel (even-) uitbouwen, en na het spoelen GOED laten drogen. Bij een aantal merken is dit opgenomen in het reguliere onderhoud, hoe dat bij ford is geregeld weet ik niet, maar heb het laatst bij mijn eigen mondeo td gedaan, meer voor peace of mind, er kwam bar weinig troep uit.

    Overigens, als je bij de turbo kunt, voel eens aan het asje, er mag een klein beetje speling inzitten, dat hoort, maar de schoepen mogen beslist het huis niet raken,dwz hij moet vrij kunnen rond draaien. Voorzichtig, geen druk opzetten, gewoon zachtjes voelen of alles vrij loopt.

    Wat het vervangen van een turbo kost weet ik niet, reken maar op aardig wat centjes; voor een paar honderd zul je niet klaar zijn.

    Gr, Bas

  • Ram

    Hallo Bas,

    Inderdaad de auto verbruikt heel weinig smeerolie. Het enige is dat er om de intercooler smeerolie aanslag is. Ik heb de cooler ontkoppeld en lichtjes gespoelden daarna goed doorgeblazen en alle ‘rotzooi’ laten uitlopen.

    Op jouw advies zal ik de slangen nalopen.

    Bas van harte bedankt

    Groeten,

    Ram bas88pickup schreef:

    >

    > Waarom denk je dat de turbo kapot is? komt hij niet meer in?

    > weinig vermogen?

    > Dit kan, en wordt, vaak veroorzaakt door gescheurde

    > vacuumslangen of een gescheurde persbuis.Om dit uit te

    > sluiten, even de slangetjes van en naar de turbo na lopen.

    >

    > Of niks van dit alles, en maak je je zorgen over wat zou

    > kunnen zijn en niet is?

    > (aangezien het olieverbruik laag tot nihil is)

    >

    > Intercoolers kun je prima uitspoelen met bv, remmenreiniger,

    > petroleum, of een ander soort ontvetter. Uiteraard wel

    > (even-) uitbouwen, en na het spoelen GOED laten drogen. Bij

    > een aantal merken is dit opgenomen in het reguliere

    > onderhoud, hoe dat bij ford is geregeld weet ik niet, maar

    > heb het laatst bij mijn eigen mondeo td gedaan, meer voor

    > peace of mind, er kwam bar weinig troep uit.

    >

    > Overigens, als je bij de turbo kunt, voel eens aan het asje,

    > er mag een klein beetje speling inzitten, dat hoort, maar de

    > schoepen mogen beslist het huis niet raken,dwz hij moet vrij

    > kunnen rond draaien. Voorzichtig, geen druk opzetten, gewoon

    > zachtjes voelen of alles vrij loopt.

    >

    > Wat het vervangen van een turbo kost weet ik niet, reken maar

    > op aardig wat centjes; voor een paar honderd zul je niet

    > klaar zijn.

    >

    > Gr, Bas

  • bas88pickup

    Nou ben ik er toch nog niet achter wat nou precies de klacht is/was?

    Enkel wat vettige aanslag rondom de intercooler? Is het op een specifieke plek alleen? Kwam er veel troep uit de intercooler?

    Gr, Bas

  • Ram

    Er was alleen wat vet aanslag rondom de intercooler, bij het spoelen v/d cooler kwam er een beetje stroperige troep uit(een halve jenever glaasje ).Dat hangt ook van af hoeveel je van dat spoelmiddel in hebt gedaan. De trekkracht is goed.Wel komt er wat rook uit de uitlaat als ik plotseling ‘ veel’ gas geef.

    mvg.,

    Rambas88pickup schreef:

    >

    > Nou ben ik er toch nog niet achter wat nou precies de klacht

    > is/was?

    > Enkel wat vettige aanslag rondom de intercooler? Is het op

    > een specifieke plek alleen? Kwam er veel troep uit de

    > intercooler?

    >

    > Gr, Bas

  • bas88pickup

    Lijkt me een gewoon een gezonde motor, roken/roeten doen alle diesels als er plotseling gas wordt gegeven.

    Ik denk dat je je zorgen maakt om niks.

    Gr. Bas

    Ps.; Lampjes van het dash zijn goed zelf te vervangen, ff naar de dealer en om een schema vragen waar de schroefjes zitten. Het zijn er veel, en ze zitten goed verborgen.

  • Ram

    Hallo Bas,

    Van harte bedankt voor je advies, ik zal het proberen. Straks moet de auto voor de APK-keuring.

    Groeten, Ram