koolstoffilter afzuiging escort1.8i ,97

  • frans

    hallo allemaal,

    ik heb ongeveer al een jaar lang last van benzine dampen in de clippert.

    het relais voor de afzuiging bij het koolstoffilter heb ik getest en functioneert prima.

    ik heb hem met 12v getest, maar de stekker van de auto geeft maar 6v.

    op 6v blijft het relais dicht staan en is dus de afzuiging geblokkeerd.

    wie weet hier iets over te melden?

    groetjes frans

  • bas88pickup

    Heb je getest met koude of warme motor, en bij draaiende of stilstaande motor;

    de klep word pas bediend als de motor volledig warm is, en als de motor draait.

    En dan word ie schakelend bedient, open/dicht,open/dicht, op deze manier worden de gassen in het inlaattraject gelaten.

    Het boek geeft het volgende; brandstofgeur kan worden veroorzaakt door brandstof die weglekt uit leidingen, een gescheurd actieve kool canister, een losgeschoten, verkeerd gelegde, een geknikte, of beschadigde leiding van het canister.

    Inspecteer alle leidingen die op het canister zijn aangesloten op knikken,lekken en scheuren over de gehele lengte, vervangen bij beschadiging.

    Inspecteer het canister,kijk naar lekkage aan de onderkant; bij lekkage vervanging van het canister

    Om de klep te inspecteren direct op spanning aansluiten, dat heb je dus gedaan, en die functioneert. Waarschijnlijk heb je dus ergens gewoon lekkage of een losse leiding.

    Overigens vindt ik het, persoonlijk, niet slim om al een jaar rond te rijden met een auto die naar benzine stinkt, voor je het weet vliegt ie in de fik.

    DUS; ALLE leidingen en aansluitingen die met het brandstof systeem van doen hebben controleren op lekkage!

    Gr, Bas

  • frans

    alle leidingen zijn goed, dus geen lekkage.

    mijn auto loopt trouwens op lpg (g3), dat was ik ff vergeten te melden.

    ik dacht eerst dat het een gaslucht was en ik heb dat laten checken bij gasfx in spijkenisse.

    zij zijn het systeem nagelopen met een detector en deze ging alleen af vlakbij het filter.

    nu heb ik het open/dicht relais er tussen vandaan gehaald en de vacuum slang direct op het filter aangesloten en nu heb ik geen last meer van kwalijke dampen.

    alleen het relais zit er niet voor niets natuurlijk.

    wanneer hoort het relais nu precies te werken?

    bijv; bij stationair draaien, of met bepaalde tussenpozen…….?

    gr. frans