Mondeo met voorruit verwarming

• memo

Hallo,…

Ik rijd in een Mondeo uit 2007 met voorruitverwarming en ben in bezit van een TomTom navigatiesysteem. In mijn oudere Vectra zonder deze voorruit verwarming deed de TomTom het prefect, maar in de Mondeo doet hij het bijna niet,… heb vernomen via via,.. dat dit weleens zou kunnen liggen aan deze voorruit verwarming. Maar ook heb ik vernomen dat er een zogenaamde “blind spot” zou moeten zijn,………. dat wil zeggen een bepaalg gebied bij de voorruit waar je gerust de TomTom kan plaatsen en waar ide het dan ook gewoon doet,……. echter na meerdere pogingen op meerdere plaatsen heb ik dat plekje niet kunnen vinden,………. kan iemand me hiermee verder helpen,.. heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor julie “mee”denkwerk,… en eventuele reacties.

• Ed Guzzi

Mijn Mondeo heeft ook voorruitverwarming.

Mijn TomTom doet het prima.

• memo

Ed, bedankt voor je reactie,…….. kan je me zeggen waar jij de Tomtom plaatst,.. ik ga ervan uit dat je hem ergens in het midden plaatst (recht onder de binnespiegel, tegen het dashboard aan) ???

nogmaals en alvst bedanktEd Guzzi schreef:

>

> Mijn Mondeo heeft ook voorruitverwarming.

> Mijn TomTom doet het prima.

• jippy

Het is niet ondenkbaar dat je navigatiesysteem problemen ondervindt met de voorruitverwarming. Deze bestaat immers uit een fijn raster van metalen verwarmingsdraadjes. Hoe fijner dit van structuur is, hoemeer dit radiosignalen (dat is waar GPS gebruik van maakt) afschermd. In de natuurkunde staat dit bekend als de “kooi van Faraday”.

Navigatie werkt op een frequentie van pakweg 1500 Mhz. Als je je magnetronoven goed bekijkt zie je dat er voor het ruitje een metalen raster zit. Aangezien die magnetron op ong. 2400 Mhz werkt (niet zoveel hoger als het GPS-net), dringen er nauwelijks hoogfrequente signalen door. Gelukkig maar.

Wellicht zit er op je navie een aansluiting voor een externe antenne dit je dan op een minder afgeschermde plek in de auto kunt monteren, zijruit bijvoorbeeld.

• Ed Guzzi

Ik heb hem nu helemaal linksonder tegen het voorraam.

Eerst had ik hem ook onder de binnenspiegel, maar ik vond dat mijn zicht daar meer werd belemmerd dan linksonder.