warmloper

  • JPGeetje

    Ik heb een Mondeo 2.2 TDCi van 2005.

    Tot nu toe probleemloos mee gereden.

    Maar op weg naar Frankrijk met de caravan blijkt de motor snel warm te lopen als het bergop gaat. Ben er rustigaan mee door de Ardennen gesukkeld en uiteindelijk in Nancy naar een Ford-garage gegaan. Men constateerd een circulatieprobleem en stelt voor de waterpomp en de thermostaat te vernieuwen. Kosten €550,-

    Daarna lijkt het goed te gaan maar na pak weg 50 km. is het probleem weer op dezelfde manier terug. Als het bergop gaat moet ik vrij vroeg terugschakelen en niet te hard rijden om de temperatuurmeter uit het rood te houden. Ik zit inmiddels in midden-Frankrijk en ben aan het overwegen om maar rustig aan terug naar Nederland te komen want ik heb niet zo'n hoge pet op van de franse garages. Ik twijfel eraan of ze wel iets gedaan hebben buiten het helemaal schoon spuiten van het motorcompartiment. De thermostaat ziet er wel als niet uit van buiten maar de waterpomp kan ik niet zien.

    Ik wil nog opmerken dat de motor helemaal niet hard heeft hoeven te werken want er was steeds voldoende vermogen voorhanden, ook tijdens het warmlopen.

    Weet iemand misschien nog een andere oorzaak voor dit probleem aan te wijzen of zijn er misschien mensen die hetzelfde probleem aan de hand hebben gehad.

    b.v.d.

    Jan

  • Ed Guzzi

    Er zitten twee ventilatoren achter de radiateur.

    Als die beide draaien moeten die de motor kunnen bekoelen.

    Echter, als je in een te hoge versnelling bergopwaarts gaat en je wilt een bepaalde snelheid behouden is de koeling te kort.

    Laat de motor maar 4000 toeren draaien in z'n twee of drie (alnaargelang het stijgingspercentage).

    Dan draait de koelvloeistofpomp ook meer toeren en pompt dus ook de koelvloeistof sneller rond wat dan weer sneller wordt gekoeld.

    Enne … de airco dan wel uitzetten.

    Is trouwens de caravan niet te zwaar beladen?

  • JPGeetje

    Hoi Ed,

    De caravan weegt beladen ong. 1400kg. De auto mag 1800kg. trekken.

    Hoe kan ik controleren of beide ventilatoren draaien?

    Ik heb gisteren bij regenachtig weer en buitentemp van +/- 20gr. gedaan wat jij adviseerd.

    Snel terugschakelen en 3500-4000 toeren draaien. Het probleem blijft dan inderdaad langer uit maar ontstaat toch steeds. Vreemder vind ik dat ik dan niet met het overige (vracht)verkeer meekan terwijl dit toch een beer van een motor is. Zoals ik al schreef heb ik altijd power genoeg over maar kan/mag het kennelijk niet gebruiken. Vreemd is ook dat wegrijdend met een koude motor, de problemen zich de eerste 50km. niet voordoen. Eigenlijk heb ik juist deze auto gekocht voor zijn formidabele trekkracht. Voorheen had ik een Mondeo 2.0 benzine. Die deed het prima met deze caravan maar had grotere problemen met wegrijden op een helling. Iets wat deze motor met “twee vingers in de neus doet”.

    Zou het kunnen dat er veel aanslag in de radiateur zit zodat deze niet optimaal koelt?

    Ik zie nog een klein radateurtje zitten voor de grote, waar dient dat voor? Kan dat er evt. mee vandoen hebben?

    groetjes,

    Jan

  • Ed Guzzi

    Ik lees eigenlijk niet in je verslagen dat de motor gaat koken.

    Dat de meter in het rode gebied komt bergopwaarts is volgens mij niet verkeerd.

    De ventilatoren moeten gaan draaien als de motortemperatuur oploopt.

    Ze gaan dacht ik niet tegelijk aan, de ene als de koelvloeistof iets van 90 graden is en de andere iets van 95 graden ( de exacte waardes weet ik ook niet precies uit mijn hoofd).

    Dus als de meter heel hoog aanwijst de auto aan de kant en met de reservesleutel de motorkap openen en kijken.

    Aanslag in een radiateur van drie jaar oud lijkt mij onwaarschijnlijk.

    Het kleine ‘radiateurtje’ is de warmtewisselaar van de stuurbekrachtiging.

  • JPGeetje

    Hoi Ed,

    Het isnderdaad niet zo dat de motor is gaan koken. De airco valt wel uit als de meter een eind het rood ingaat. Het rode gebied bestaat uit 2 rode stippen en daarachter een balkje. Als hij tegen het balkje aanzat gooide ik steeds de handdoek in de ring omerger te voorkomen.

    De auto heeft wel 180000 gelopen, maakt dat nog wat uit?

    Gr.

    Jan

  • Ed Guzzi

    Dat de airco uitvalt hoort zo, de airco uitzetten voordat je de helling neemt scheelt ook al.

    180.000 km is niets, dan is hij net ingelopen.

    Het gebeurt wel eens dat een weerstand van de koelventilatoren stukgaat.

    Daarom controleren of ze wel willen draaien.

    Zolang de motor niet kookt zou ik me geen zorgen maken.

  • JPGeetje

    Hoi Ed,

    Bedankt voor de info, morgen gaan we verder en ik zal jou adviezen dan ter harte nemen. Als er zich nog bijzondere ontwikkelingen voordoen zal ik dat nog even melden, teminnste als ik op het internet kan via de camping.

    Ik vind het overigens moeilijk om te zien of de ventilator(en) draai(en)

    Je zou het wel met een hand kunnen voelen maar dat lijkt mij niet bevordelijk voor de vingertjes.

    Bedankt en gegroet,

    Jan

  • Ed Guzzi

    Als ze draaien en je hebt de motorkap open moet je oppassen dat je toupet niet wegwaaid.

    Met andere woorden, het geeft een hoop wind en geluid.

  • JPGeetje

    Hoi Ed,

    Ik ben inmiddels weer terug in Nederland zonder onoverkomelijke problemen. Ondanks het hondeweer en 13 graden tijdens de terugreis in Frankrijk stak het probleem steeds weer de kop op als er een beetje helling in de weg zat. Bijtijds terugschakelen bood inderdaad enig soelaas maar er moest ook steeds langzamer worden gereden 60-70km.

    Zelfs in Nederland op de enige autobaanhelling die we voor zover ik weet hebben; de Kruisberg enkele kilometers buiten Maastricht richting Eindhoven, was steil genoeg om de meter bij een snelheid van 90km en ong. 2400rpm. in de 4 het rood in te jagen eer het hoogste punt bereikt was. De motor hoeft dan amper te werken want ik kom dan maar heel even aan het gas en heb nog vermogen zat over om tijdens de helling behoorlijk te versnellen. Het is dus niet zo dat de motor moet zwoegen.

    Ik ben nog eens goed onder de motorkap gaan onderzoeken hoe het zit met die ventilator(en). Ik kan er maar 1 vinden en die draait dat het een lieve lust is. Waar de door jouw genoemde tweede moet zitten weet ik niet.

    Ik ga in ieder geval een dezer dagen eens bij mijn huisgarage (Ford) te rade. Als er wat uit komt laat ik nog iets horen.

    Groetjes en zover bedankt

    Jan

  • A. van Berkel

    Hallo JPGeetje,

    Is de oorzaak al bekend waardoor de moter warm is gelopen? Wat is de kilometerstand van de Mondeo? Hoe zijn verder uw ervaringen met een 2.2 TDCI, zoals onderhoudskosten, rijden met een caravan, betrouwbaarheid etc.

    Met vriendelijke groet,

    A. van Berkel