cuppen achterbanden Focus Wagon

• Richard

ik heb een Ford Focus Wagon uit 2004.

De laatste tijd maken de banden bij snelheid boven 80 km/uur veel geluid. Ik dacht dat dit iets te maken zou hebben met uitballanceren van de banden. Helaas blijkt dit niet het geval te zijn.

Ik moet mijn achterbanden vervangen omdat de rechterband aan vervanging toe is.

Nu zijn het Michelin Energy banden 195-60R15

Aangezien de slijtage aan de banden niet gelijk is wil ik bij vervanging de boel meteen goed laten ballanceren en uitlijnen.

Mijn linkerachterband heeft nog wel voldoende profiel, maar heeft duidelijk zichtbare vlakke delen over de gehele band, dit wordt blijkbaar ook wel cuppen genoemd. De rechterband had dit ook maar in mindere mate.

Dit was ook hetgeen waardoor mijn banden boven de 80km/uur veel geluid maken.

Bij Euromaster adviseerde ze mij om eerst bij de dealer na te gaan wat de oorzaak van het cuppen is, voordat ik nieuwe banden neem. Anders heb ik over een paar duizend kilometer weer hetzelfde probleem (cuppen).

Bij de Ford dealer heb ik een scholbrekertest laten doen. Hieruit kwam niks bijzonders. Blijkbaar ontstaat het cuppen doordat er te weinig druk op de achterwielen staat. Wat extra gewicht achterin zou dit kunnen voorkomen……

Dit is natuurlijk niet dé oplossing.

Een ander merk banden zou ook een oplossing kunnen zijn. Heeft iemand ervaring met een ander merk ?

oplossingen zijn van harte welkom…..

gr Richard

• Ed Guzzi

Cuppen kan je voorkomen (of in ieder geval zeer beperken) door bij elke beurt de achterwielen van plaats te (laten) wisselen.

Natuurlijk moet wel de uitlijning goed zijn.

Dat je Michelin Energy banden gebruikt is perfect, die hebben geen draairichting.

Mijn ervaring is dat andere merken meer last hebben van cuppen en dus lawaai.

• Richard

wisselen van wielen kan ik idd ook proberen.

De Michelin Energy achterbanden hebben momenteel het cup-probleem.

Ik probeer liever ook een ander merk banden, want als het probleem zich opnieuw voordoet, is het wel een dure grap…