Inhouden Ford Sierra 2.0 DOHC

• Rocus

Goedendag,

Mijn Ford Sierra uit 1991 met 2.0 DOHC houdt nog steeds in. Gewoon tijdens het rijden op de snelweg voel je dat hij plotseling flink inhoudt en na een tijdje verdwijnt het weer en rijdt hij weer normaal. Soms gebeurt het heel geleidelijk dat hij weer normaal rijdt, soms met een “schokje”.

Ik heb het geheugen uitgelezen met het volgende resultaat:

Test 1: code 11 geen storingen gevonden

Test 2: OK geen storingen gevonden

Test 3: Code 46 stationaire toerental (ISC)

Daarna code 60 Maximale snelheid niet bereikt.

Betekent dit dat ik test 3 niet goed heb uitgevoerd? Of is er iets mis met de stationaire toerental sensor o.i.d.?

Dank/Groeten,

Rocus

• Ed Guzzi

Ten eerste, Rocus, mijn complimenten met het goede Nederlands.

Ik lees regelmatig tenenkrommend taalgebruik hier op dit prikbord.

Code 46 wil zeggen dat je na code 10 niet het gaspedaal heb ingetrapt om boven de 3000 toeren te komen.

Code 60 is dat de motor in basisstationair toerental gaat draaien.

Bij de gasklep zit een schroefje waarmee je het toerental op 825 moet afstellen.

Dat werkt alleen zolang code 60 er is.

Waarschijnlijk is de oorzaak van het inhouden de krukaspositiesensor.

Of verlies je steeds koelvloeistof?

• Rocus

Dank Ed,

Dat betekent dus dat ik de dynamische procedure met lopende motortest niet goed heb uitgevoerd. Maar in de vraag baak staat dat dit code 44 is en ik het toerental snel tot boven de 2500 moet brengen. In de handleiding van de tester staat snel boven de 4000 toeren?

Het klopt toch dat ik de tester in de 2 digit star kat moet zetten? Ik zal vanavond de test opnieuw uitvoeren.

V.w.b. de koelvloeistof, ik moest een tijdje geleden toch aardig wat bijvullen en ik kon geen sporen van lekkage vinden. Ik heb nu het idee dat het niveau in een week tijd met 0.5 cm is gezakt. En hij verbruikt de laatste tijd ook meer brandstof merk ik. Waar zou dit op kunnen duiden?

Laatste vraag: waar zit de krukaspositiesensor?

Met vriendelijke groet,

Rocus

++

• jippy

Ik heb

een dergelijke ervaring gehad met zo een Sierra. In mijn geval betrof het een vervuilde steker van de motormanagementmodule die zich achter het handschoenenkastje bevindt. Beetje contactspray deed hier wonderen.

• Rocus

OK, ik heb die stekker gecontroleerd maar niets vreemds gevonden. Paar keer in en uit gedaan, maar het probleem is er nog steeds.

Daarna heb ik opnieuw de dynamische test gedaan en de codes uitgelezen:

00050 > Toerental verhoogd tot boven 4000 rpm > 00046

Daarna kreeg ik twee fout codes die nog een keer werden herhaald:

42 HEGO Sensor 1 te rijk

38 Stationair Sleepkontact ITS

Daarna kreeg ik code 00060 om het stationaire toerental in te stellen. Ik krijg dus nog steeds code 00046 na het snel verhogen van het toerental, ik heb het diverse keren geprobeerd.

Wat mij ook opvalt is dat in de verschillende handboeken verschillende uitleg krijg bij de codes. Bovenstaande codes komen uit de handleiding van de foutcode lezer van het merk SP Diagnostics.

MVG

Rocus

++

• Ed Guzzi

Je codes horen bij een 2.4 en 2.9 V6 motor en een 1.8 CVH CFI.

Het lijkt er op dat de gaskleppositiesensor het signaal niet doorgeeft.

Met een ohmmeter kan je die sensor doormeten.

Code 42 is MAP-sensor, controleer of het slangetje niet lekt of verstopt zit.

Code 38 is Lambdasonde, arm mengsel.

Een ITS zit niet op jouw auto.

Let vooral op lekkage tussen het uitlaatspruitstuk en voorpijp, en de voorpijp zelf.

Ook het carterventilatieslangetje tussen voorpijp en motorblok kan gescheurd zijn.

• Rocus

De gaskleppositiemeter doorgemeten en lijkt goed. Ook nog een ander exemplaar van de sloop gehaald en vervangen. Het probleem blijft echter.

Slangetje map sensor is heel. Dat carterventilatieslangtje heb ik al een keer vervangen omdat-ie gescheurd was. Die is nog heel.

De krukas sensor heb ik de stekker van los gehaald en schoongemaakt. Dit geeft geen verschil. Kan je deze sensor doormeten?

Het gekke is dat ik er wel eens op een rit naar mijn werk (30 minuten) geen last heb en daarna terug naar huis weer wel. Als ik een tijdje lang stil sta met stationair toerentaal valt hij na ongeveer een minuut terug in toeren en gaat moeilijk lopen.

Mijn eerdere opmerking over hele lichte koelwater lekkage ligt aan mijn radiateur. Die heeft een kleine lekkage op de overgang van plastic op metaal.

Met andere woorden, ik weet het even niet meer….

Groeten

Rocus

++

• jan

hallo het kan zijn dat je uilaat versopt zit een van de dempers en dan hoop zich uitlaat gassen op en gaat hij inhouden of hij stopt ermmee en even later kun je weer rijden en dan begint het weer opnieuw of je katelisator zit dicht als deze niet goed werkt dan is het co gehalte ook veelm te hoog kun je laten meten

mvrgrt

jan

• jan

heb u net ook al geinformeerd

over het in houden ik heb dit euvel ook gehad met mijn seirra toen was mijn kat telisator deze heb ik van de sloop gehaald de kat dus kijk daar even naar ?

tussen haakjes is jou luchtfilter goed schoon niet verstopt ?

jan

• Rocus

Beste Jan,

Dank voor je beide tips. Ik zal e.e.a. controleren. Het vreemde wil nu dat ik er nu drie dagen lang helemaal geen last van heb. Behalve één keertje gisteren, ik voelde hem heel even inhouden maar toen ging het na 5 seconden weer goed.

Hoe dan ook, dank voor de tips en ik ga verder zoeken.

MVG

Rocus

++