dasboard verlichting Mondeo MK3 vervangen

• RoyNL

Langzamerhand begint de dashboard verlichting van mijn Mondeo MK3 (bj 2001) het te begeven. Het begon met het gedeelte bij de benzinemeter en momenteel is mijn gehele snelheidsmeter onverlicht (nogal onhandig/gevaarlijk).

Ik heb al wat gezocht op dit prikbord en heb gelezen dat het in principe mogelijk is om deze verlichting zelf te vervangen. Wat ik nog niet heb kunnen vinden is:

- hoeveel lampjes ik in totaal moet vervangen (temperatuur, benzine, toerenteller, snelheidsmeter, dan vervang ik ze meteen allemaal)

- welk type lampen ik hiervoor moet gebruiken (dan kan ik ze van tevoren aanschaffen)

PS

Tips mbt het vervangen van de lampjes / demonteren van het dashboard zijn natuurlijk ook van harte welkom

• H.den Boef

De fittingen zijn demontabel uit de printplaat van de klokkenwinkel.

Dan kan je gewoon de lampjes uit de fittingen trekken en nieuwe 3 of 5 watt lampjes met steekfitting monteren.In totaal 4 stuks voor zover ik weet.

Handenvol te krijgen bij de dealer

• Ed Guzzi

3 Watt nemen, 5 Watt geeft teveel warmte af zodat het plastic in de directe omgeving kan gaan smelten.

• RoyNL

Merci, weet je ook welke voet zo'n steekfitting heeft? Is dit T5, B5, of is dat hier niet op van toepassing?

• RoyNL

OK, zal ik naar 3W op zoek gaan. Overigens interieurverlichting in lampensets is doorgaans 5W of ben ik nu appels met peren aan het vergelijken? ;o)

• Ed Guzzi

5 Watt is voor parkeerverlichting aan de voorkant, en ook vaak voor kentekenplaatverlichting.

• Ed Guzzi

Hoe het heet weet ik niet, maar als je om 3 Watt steek vraagt krijg je altijd de goede.

Het Philipsnummer is 12256.

• ron d

zelfde probleem van kapot lampje bij MK2 '02 hoe kom je bij de MK2 achter de klokkenwinkel, of hoe krijg je deze eruit?

• patrick v

Beste,

Heb ik ook gehad bij mijn mondeo van 1998.Verluchtingsrooster uitbouwen en de wijzerplaten met een paar schroeven losdraaien en je kan de lampjes vervangen

Mvg

• michel

waar zitten de schroevn van het dashbord om de lampen te vervangen, heb al eens gekekekn maar kon niet wat vinden. Waar kan ik het beste starten met demonteren?