Laag stationair bij aanremmen.

• Albert

Betreft een Mondeo 1.8 mk III

Laatste tijd heb ik bij het aanremmen voor bv stoplicht dat het stationair toerental even zakt naar +- 500tpm. Je voelt de motor dan ook wat schudden.

Dit duurt 1 a 2 seconden en daarna loopt hij weer netjes.

Hij doet dit alleen bij volledig warme motor.

Geen foutcodes, stationair-klep en gasklephuis heb ik inmiddels schoongemaakt en ik kan geen lekkage van vacuumslangen vinden.

Wie heeft raad.

bvd Albert

• H.den Boef

Officieel nooit stationair klep reinigen ivm speciale coating op dit onderdeel.

Dus deze vervangen en KAM resetten.

• Albert

Alleen de gasklep is toch voorzien van coating, deze was dan ook minimaal vervuild. Ik had het daarom over gasklephuis.

Het stationairprobleem is alleen bij volledig warme motor, verder werkt het prima. Ik heb dan ook niet het idee dat de stationair-klep kapot is.

Waar staat de afkorting KAM voor.

bvd. Albert

• H.den Boef

Het KAM geheugen is/zijn de kenvelden waar de motorregelcomputer zijn inspuit-en ontstekingswaarden bepaald, deze zijn te resetten bij de dealer na reparaties en vervanging van de genoemde compontenten.

Het wegzakken van de het toerental heeft dit ook niet te maken met het inslaan van de airco-compressor?

Zo niet, naar de dealer gaan

• Albert

Bij het inslaan van de airco compenseerd de klep dit netjes.

Hij moet toch binnenkort voor apk dus zal het wel doorgeven dan.

bij deze bedankt.

Albert

• Rory

Het kan zijn dat de vacuumslang verstopt zit er zit ook een klein apparaatje tussen wat een klepje is. probeer deze er tussenweg te halen en kijk dan of hij het nog steeds doet.