1.6 16v van 95 raadseltje??? of onwetendheid ??

  • linda

    hoi hoi ,

    ook ik heb een clipper 1.6 16v van 01-1995

    zoals vele anderen op dit forum

    heb ik exact de zelfde problemen met de richtingaanwijzers en het groot licht

    ook mijn temperatuurmeter blijft onderin bij rijden en gaat omhoog als ik stil sta

    (ook veel voorkomend probleem is lekkage aan de bovenste radiatorslang bij de temeratuursensor die er in zit )

    MAAR ……..

    ik heb een nog mooier probleem er bij :

    als de motor koud is rijd ie normaal , maar heb ik het idee dat ie wat vermogen te kort komt

    zodra de motor warm begint te worden ( na +- 3 kilometer ) geeft ie een vreemd sputterend geluid bij 3500 toeren

    naar mate de motor warmer word begint ie al bij 2500 toeren te sputteren

    tijdens het rijden en onbelast heb ik de zelfde klachten

    als ik het gas los laat wanneer ie sputtert slaat ie af

    speel ik een beetje met het gas komt ie weer bij

    hij verliest geen koelvloeistof en ook geen olie

    de oliedop blijft ook rustig liggen als ik hem losdraai en de olie is mooi donkerbruin

    de koelvloeistof is ook nog redelijk doorzichtig en niet bruin

    maar vooruit gaan is iets waar ie geen zin meer in heeft

    ik geloof er niet echt in dat de koppakking er uit ligt en het reinigen van gasklepjes of gebruik van injector-cleaners lijkt me ook niet echt een grote oplossing …………

    overtuig me dat ik er naast zit en ik sleutel het hele ding uit elkaar ;-(

    ik vraag me eerder af of ik het in de computer moet zoeken of in de krukassensor oid ????????

    IS ER IEMAND MET SUGGESTIES ??????

  • Ed Guzzi

    Om te beginnen de computer uit laten lezen.

    Grote kans dat de koelvloeistoftemperatuursensor als defect wordt aangewezen.

    Niet die van je meter op je dashboard!

    Of de lambdasonde.

    Laat dan meteen een nieuwe thermostaat monteren (onderdeelnummer 1001993)

    Want een (te) koude motor slijt 10 x sneller.

    En wat voor olie zit er in de motor?

    Als je rode koelvloeistof hebt is het aan te raden deze ook te vervangen.

  • linda

    hey ed,

    is dat die sensor in de bovenste radiatorslang ??

    er zit 15/w40 in geloof ik

    dus je denkt dat de computer een signaal krijgt van een koude motor ??? met als gevolg en te hoge hoeveelheid brandstof toevoer ??? of zo iets ????

  • linda

    hey ed ,

    zou het kunnen helpen om de computer te resetten ?

    heb gehoord dat je dan de negatieve accu pool +- 1 minuut los moet laten liggen

    klopt dat ?

  • Ed Guzzi

    Die sensor in de bovenste radiateurslang is voor het inschakelen van de koelventilator.

    Die ik bedoel zit bovenop het thermostaathuis.

    Er moet 5W30 in, dus meteen laten verversen, ookhet oliefilter vervangen.

    En ja!

  • linda

    hey ed,

    dank je voor de info , ik ga het meteen proberen

    je hoor nog van me of het is gelukt ……

    groeten ,

    linda