Nokkenas Ford KA 1997

• Barry

Wij hebben een Ford Ka Cool uit 1997, km. stand ca 93.000. Onlangs begon de motor rare tikkende geluiden te vertonen.

Naar de garage geweest voor een eerste controle. Daar constateerde men dat het de nokkenas was. Op de brug geplaatst en toen werd tevens zichtbaar, dat de vorige eigenaar ook al eens iets met de nokkenas had gedaan. Het blijkt volgens de monteur, dat je eenmalig de nokkenas kunt verplaatsen (????) zodat de motor daarna weer een tijdje zonder problemen loopt. Tevens bleek dat de airco ook nagekeken moest worden.

Aangezien ons werd verteld, dat reparatie een duur geintje zou gaan worden, men schatte een bedrag van ca. EUR 800 tot EUR 1.000, hebben we daar nog wel even goed over nagedacht.

Omdat wij de Ka nog maar sinds februari van dit jaar in ons bezit hebben en hem nog wel een paar jaartjes willen houden, hebben we uiteindelijk toch besloten de reparatie maar uit te laten voeren.

Werden we door de dealer gebeld, terwijl de halve motor er al uit lag, met de vraag of wij wel wisten dat het een dure reparatie ging worden. Ja, ons was inderdaad verteld dat wij rekening moesten houden met een bedrag van ca. EUR 1.000. Maar de dealer vertelde dat dat niet juist was, maar dat het ging om een bedrag van ca. EUR 2.000.

Schrik natuurlijk. Dicussie over en weer. Hoe kon men zich zo vergissen, dat een reparatie in eens 2 keer zo duur uit zou vallen. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik de reparatie niet uit laten voeren.

Vraagje: kan de dealer dit zonder meer doen? Eerst de reparatie inschatten op een bepaald bedrag, vervolgens met de reparatie beginnen en dan de reparatie 2 keer zo hoog laten uitvallen?

Heeft iemand ervaring met het vervangen van een nokkenas van een Ford Ka uit 1997, met airco (want daar zat waarschijnlijk een groot gedeelte van het prijsverschil. Zonder airca was de reparatie nl. goedkoper. Terwijl de monteur in het begin ook nog heeft aangegeven, dat de airco nagekeken moest worden(!?!?!?)). En zo ja, met welke prijzen moet ik dan rekening houden.

Ik heb de reparatie niet uit laten voeren, want de dealer wilde niets met onze opmerkingen doen en ga de auto morgen dus weer met tikkend geluid ophalen.

Dank voor jullie reactie.

Groeten,

Barry.

• Ed Guzzi

Om de nokkenas (+ de klepstoters) te vernieuwen moet de motor er helemaal uit.

De komt bij Ka's van voor 1998 wel eens meer voor.

De nokkenas eenmalig verplaatsen heb ik nooit van gehoord.

Het verschil met of zonder airco zal als het systeem leeggehaald moet worden niet meer dan 200 Euro moeten zijn.

Wat er aan je airco mankeert vertelt je verhaal niet.

Wat betreft de prijsopgave, bel eens met de Bovag, die weten je daar waarschijnlijk meer over te vertellen.

• Barry

Ed,

Dank voor je antwoord.

Wat er aan de airco mankeert, is mij ook niet bekend. Ik heb er niet meer naar gevraagd, omdat ik lichtelijk van de kaart was van de prijs van de reparatie en van de houding van de dealer.

Ik ga navraag doen bij de Bovag. Dank voor je tip.

Groeten,

Barry.