gas probleem !!

• Erwin

Hallo,

De fiesta van mijn schoonmoeder blijft hangen op het gas.

Als je wilt schakelen blijft hij even hangen en daarna zakt hij weer.

Bij stevig optrekken resulteerd dit in een flink kabaal.

Als er gewoon wordt gereden en je wilt stoppen dan doet hij het zelfde zodra je ontkoppelt.

Ik heb de gaskabel gesmeerd en aan de voorkant (geloof de stappenmotor) schoongemaakt.

Maar helaas hij blijft dit doen.

Heeft iemand enig idee ??

• Ed Guzzi

Quote :

Van de auto of van je schoonmoeder ? :-)

Als je nog eens iets vraagt hier vermeld dan bouwjaar en motortype en zo.

Als het een Fiesta 1100 of 1300 is tussen 1989 en 1996 is het de stekker van de gaskleppositiesensor.

De kleuren van die stekkerdraden opschrijven en dan de stekker er tussenuit knippen.

Dan de draden aan elkaar solderen, en afisoleren.

En als ik zeg solderen bedoel ik ook solderen, geen stekkertjes of kroonsteentjes.

• Erwin

Hallo ,

Het gaat om een 1.3 i van 1997 !!

Is het dan ook de stekker van de gaskleppositiesensor.??

En nee het is niet mijn schoonmoeder maar echt de motor :D:D

Mvg,

Erwin

• Ed Guzzi

1997 is ook goed.

In 1997 kwam dacht ik een nieuw model en het oude model is nog een tijdje doorgebouwd.

• Erwin

Hallo Ed,

Is dan die klep of stekker kapot ? of wat is er dan mee mis ? is hij niet te vervangen ?

En waar zit deze klep(stekker) is dat de voorste (zilver) of die aan de achterkant van de gashendel zit (lijkt me de laatste)

En welke draden moet ik dan precies hebben ?? die van de stekker is duidelijk. maar die achter de stekker zitten begrijp ik niet echt , want de stekker gaat op de klep.

Alvast bedankt

• Ed Guzzi

De gaskleppositiesensor zit aan de linkerkant van het gasklep/inspuithuis, onder het luchtfilter.

De sensor is rood of zwart van kleur en zo groot als een 2 Euro muntstuk.

Er zitten 3 draden aan, aan 1 kant van de stekker de kleuren rood, geel en die andere weet ik zo niet meer.

Aan de andere kant van de stekker zijn de kleuren anders.

En onthoudt : bij een auto is links of rechts altijd gezien vanaf de bestuurdersstoel.

In de stekker zit een overgangsweerstand die dan foute informatie aan de computer doorgeeft.

Daarom geen stekkertjes of kroonsteentjes want dan krijg je snel weer een overgangsweerstand.

Zo moet het toch wel duidelijk genoeg zijn,

• Erwin

Hallo Ed,

Het is me helemaal duidelijk als ik voor de auto staat zit hij rechts onder het luchtfilterhuis. En waarschijnlijk is dus de weerstand kapot in de stekker !! is zo stekker dan erg duur om te kopen of niet meer te krijgen?? of doen ze in de garage precies hetzelfde ?? stekker eraf en draden doorverbinden.

Kan ik het overigens nog controleren of het aan deze stekker ligt ? of moet hij dan bij de dealer gemeten worden?

En moet er nog krimpkous om de draden?

Veel vragen dus ik hoop dat ik niet te lastig wordt.

Ed alvast bedankt

• Ed Guzzi

De stekker heeft geen weerstand.

Door een slechte verbinding in de stekker krijg je een overgangsweerstand.

Als je een nieuwe sensor koopt zit daar een nieuwe stekker aan.

Maar de ander kant zit aan de draadbundel en dat is prijzig.

In de garage solderen ze de draden aan elkaar.

Met de Ohmmeter meet je niets verkeert.

Krimpkous is perfect, de meeste mensen hebben dat niet dus had ik dat ook niet opgenoemd.

• Erwin

Hallo Ed,

De wagen is bij de dealer en hun hebben er een nieuwe stekker aangezet(hun dachten het zelfde als jij) maar helaas was dat niet het probleem.

De wagen is achter gebleven om verder te onderzoeken. Ze denken aan de gasklep of zoiets ., maar zeker weten ze het niet !!

Heb je nog enig idee ?

Alvast bedankt.

• Ed Guzzi

Een nieuwe stekker ?

Wat een onzin.

Verder heb ik geen idee meer.