oplossing vermogen probleem focus 1.8 tdci

  • Ferri

    Waarschijnlijk hebben ze het euvel gevonden, lmm was het dus niet, weer aan de computer weer niets.

    Verder kijken, voor de zekerheid brandstoffilter nogmaals vervangen ook niets.

    Naar Ford dealer gegaan ook uitlezen en kijken en weer niets, alleen een tip: na een roetmeting komt het wel eens voor dat de oxy-kat element loslaat en zodoende de uitgang verstopt/belemert, ook dit gecontroleerd weer geen resultaat.

    Toen gingen mijn gedachten uit naar de turbo ondanks deze vervangen was, ook alles goed. dan zijn ze gaan meten aan sensoren omdat er toevallig nog een focus diesel voor onderhoud was, en dat was bingo een sensor die het vacuum meet (geen idee dat een diesel vacuum had, behalve de vacuumpomp natuurlijk) gaf een hele andere waarde aan.

    sensor overgezet, nog niets. maar nu blijkt dat er een schroef/bout er uit was zodat er geen vacuum was (is voor het aansturen van de EGR en waste gate), schroef er in probleem opgelost!!

    zo'n trut ding kost 2 dagen arbeid, maar ben blij dat ze het hebben gevonden.

    Morgen ff goed testen, maar op het kleine stukje naar huis voelde ik het al zeer goed, het lijkt oke.

    Garage krijgt van mij ook een dikke pluim( garage Van Tuijl te Haaren ), ondanks 2 dagen zoeken kreeg ik maar 3 uur doorberekend.

    Hopelijk heeft iemand nog eens wat aan dit verhaal als hij/zij het zelfde probleem heeft, scheelt 2 dagen zoeken!

  • Ferri

    Schroef zat trouwens op het inlaatspruitstuk, ze konden het mij niet aanwijzen omdat de afdekkap er weer opzat, ga zeker binnen kort ff zelf kijken waar dat rot ding zit.

  • Ed Guzzi

    Ferri, fijn voor je dat het nu opgelost is.

    Er staat in geen enkel werkplaatshandboek als mogelijke oorzaak voor zo'n storing dat je moet gaan kijken of die bout er nog wel inzit.

    Soms moet je gewoon wat geluk hebben dat je toevallig net ziet dat er iets ontbreekt.

    In ieder geval veel rijplezier verder.

  • Ferri

    Inderdaad, dit was het laatste waar je aan zou denken als je er al überhaupt op zou komen.

    Een voordeel heeft het wel ik weet nu dat de motor oké is, alles is inmiddels gecontroleerd.

    Alleen vraag ik mij een ding af: in de fabrieks opgave geeft men het max. koppel aan bij 1850 tpm, maar mijn auto begint pas echt te leven bij 2200 tpm (dit deed hij al voor de problemen) tot aan 3000 tpm (dus een vrij klein gebied).

    Kloppen de fabriekswaarden nu niet of heb ik eigenlijk nog een probleem?

  • Ed Guzzi

    Misschien geeft je toerenteller niet perfect aan.

    3000 toeren is toch al mooi genoeg om over te schakelen ?

    Ik kom daar normaal gesproken ook haast nooit overheen.

  • Ferri

    idd is 3000 wel genoeg, meer dan dat alleen vindt ik zelf 2200 erg hoog onder de 2000 is hij niet erg snel, wat ik bij voorgaande diesels al bij 1500 genoeg trekkracht hat (alle gewoon overwetse indirecte-inspuiting met inspuitpomp).

    Moet er misschien aan wennen, en ja ik let nu natuurlijk op alles, dus mierenneuken.

    Gewoon in de toeren houden en dan gaat hij als de brandweer.