Rammelen als ouwe diesel

  • peter

    Betreffende Focus 1.8 uit 1999, 220.000 Km

    Probleem is het volgende, het lijkt wel of er een hand knikkers in het blok zit en de auto rookt flink bij gasgeven en het vermogen laat te wensen over.

    Wat reeds gedaan (wist ook niet of het er aan kon liggen maar je weet het niet)

    Klep spelling gecontroleerd en afdichten van de kleppen was oke,

    Stand distributie riem gecontroleerd oke.Turbo geeft ook druk.

    De auto heeft een Bosch brandstof pomp en mij gedachte was dat deze niet op tijd staat of zo iets.

    Wie kent dit probleem of zo iets en wie weet een passende oplossing, buiten het kopen van een nieuwe auto om.

    Peter

  • Ed Guzzi

    Ik vermoed een defecte brandstofpomp en/of verstuivers.

    Bij universele garages worden imitatie brandstoffilters gebruikt die minder filterwerking hebben dan originele.

    Daardoor komen vuildeeltjes in de pomp die daar uiteindelijk stuk van gaan.

    Als ik je verhaal zo lees denk ik niet dat je bij de dealer bent geweest.

    Ook omdat de klepspeling is gecontroleerd, daar mankeert haast nooit wat aan.

  • peter

    Hoi Ed,

    Idd niet bij Ford geweest, helemaal nergens geweest, was eerst ingeving en omdat dus uit te sluiten even gecontroleerd je weet nooit.

    Vandaag bij de Ford geweest getracht motor uit te lezen maar apperaat gaf aan dat het bij deze Ford niet mogelijk was.

    Het verhaal van de pomp kwam hun niet bekend voor, maar zelf dacht ik ook dat ik het eerder had gehoord.

    Zij konden het dus ook niet direct zeggen, advies auto laten staan

    maar goed als doe het zelver wil je toch even zelf verder kijken en wat ik begrepen heb moeten hun de verstuivers ook weg brengen dus ik neem aan de pomp ook.

    Nu is alleen even een vraag kun je zo'n pomp gewoon uit wisselen of loop je dan tegen problemen.

    Bij zo'n scheepsdiesel van 10.0000 Pk lukte het vroeger aardig maar daar zatten geen draadjes aan.

    Hoop dat je nog een tip heb anders toch maar naar de garage

    Groeten Peter

  • Ed Guzzi

    Vreemd dat ze je auto niet uit kunnen lezen.

    En ze hebben nooit eerder een kapotte pomp gehad ?

    Nog vreemder.

    Je kan de pomp wel uitwisselen maar dan wil de computer dat ook weten.

    Ook vanwege het antidiefstalsysteem ‘PATS’.

    Dealers hebben daar een apparaat voor, WDS genaamd.

    Het is inderdaad ietsjepietsje anders dan een scheepsmotor, dat was waarschijnlijk een tweetakt ?

  • peter

    Net bij andere Ford garage geweest gaven wel eerlijk antwoordt

    Einde oefening dus er ligt een motorlager uit ik kon het alleen niet kloppelen aan het roken maar dat hoort er bij volgens hen.

    Dus als iemand nog een blok van een 1.8 endura-DI turbodiesel heeft liggen hou ik me aan bevolen.

    Kun je mij toevallig zeggen Ed wat zo'n blok mag kosten ongeveer

  • Ed Guzzi

    Een ruilblok zal ongeveer 2500 Euro zijn.

    Zoek eens op onderstaande link.

    http://autodemontage.startpagina.nl/

  • peter

    zo dat is niet mis, ik hoef alleen een blok geen hele auto.

    Maar vraagje haal ik het blok kompleet met bak er uit of laat ik de versnellingsbak

    zitten ik heb nog niet goed gekeken maar jij weet vast wel wat het makelijkste is en wat mogelijk.

    bvd Peter

  • Ed Guzzi

    De bak moet er ook uit.

  • peter

    oke bedankt voor de info Ed. al met al nog een heel karwei.

    Ik heb de carterpan er onder uit gehaald en idd er ligt een lager uit

    komt het trouwens vaker voor, de olie 5w30 van het merk Kroon zat er pas 6000 km in dacht toch we redelijke goede olie.

    En is nieuwe lagerschalen zetten een optie of val je dan ook in de prijzen.

    Peter

  • Ed Guzzi

    Ten eerste, Kroon is geen oliemerk maar een zg. gifmenger.

    Ze kopen hier en daar goedkope partijtjes verschillende soorten al dan niet overjarige en afgeschreven olie en mengen het dan wat door elkaar.

    Wel moet er aan de norm voldaan worden die op de verpakking staat.

    Maar die norm geldt alleen voor nieuwe olie, als na 5000 km nog een keer getest gaat worden vallen ze door de mand.

    Een oliemerk is van een oliemaatschappij met eigen raffinaderijen !

    Welliswaar wat duurder, maar dan heb je ook kwaliteit.

    Wist je dat de afgewerkte olie die bij de garages wordt opgehaald, gezeefd en gefilterd een paar weken later weer bij bouwmarkten en dergelijke weer als nieuwe olie te koop is ?

    Als de kruktappen niet beschadigd zijn is een setje nieuwe lagerschalen een prima optie.

    Vraag dan of er ook nieuwe bouten/moeren nodig zijn.

    Haal meteen bij de dealer een aangepaste (verbeterde) aanzuigpijp van de oliepomp.

    Het komt wel eens voor dat bijvoorbeeld een krik onder de carterpan geplaatst is,

    De pan drukt dan de toevoer van de oliezeef dicht.

    Een busje Wynns Super Friction Proofing bij elke verversing is trouwens zeer aanbevelingswaardig.