o.a. Piep bij loslaten rem + kraken bij sturen + klokje loopt terug

  • Ruben

    Ik heb met mijn Escort mk6 5drs uit '95 (80.000 km. gelopen) een aantal problemen en wat vragen (Het is een hoop.. weet het, haha):

    1) Bij het loslaten van het rempedaal klinkt er een piep bij - volgens mij alleen -de achterremmen (trommelremmen). Dit gebeurd consequent, bij iedere snelheid. De remmen piepen dus niet bij het remmen zelf, maar echt alleen bij het loslaten. Wat zou dit kunnen zijn?

    2) Bij het sturen kraakt er iets in de stuurinrichting of ophanging. Eerst was dit alleen bij het wegrijden vanuit stilstand met een gedraaid stuur, maar nu is het ook al bij snelheden van 40km/u. Het gebeurd voornamelijk bij het sturen naar links. Als je de auto naar beneden drukt bij de motorkap om de vering te ‘testen’ hoor je beiden kanten van de auto ook wat kraken. Waar kan het probleem zitten? Ik lees allerlei verhalen van homokineten, stabilisator-rubbers tot complete draagarmen..

    3) Bij welke kilometerstand moet mijn distributieriem vervangen worden? Van de ene hoor ik bij 80.000km en bij een ander pas bij 100.000km. Op wat voor bedrag moet ik zo ongeveer rekenen? (is het snel gedaan bij een Escort?)

    4) Bij het inschakelen van de grote verlichting (sein-verlichting) lijkt het alsof er een contact blijft steken. Ik heb de hendel dan al lang losgelaten en nog blijft het grootlicht aan of hij knippert uit zichzelf nog een paar keer. Moet ik nu een complete lichtschakelaarset vervangen of zit het probleem ergens anders?

    5) En dan nog iets mafs.. Het klokje op het dashboard loopt soms achteruit i.p.v. vooruit. Minuten en uren duren nog steeds even lang dan, maar dan wel terug in de tijd. Ook als je dan op + en - drukt loopt het klokje steeds verder terug. En zonder ingrijpen loopt hij ook ineens zomaar weer vooruit. Kent iemand dit probleem?

    Ik hoop natuurlijk op antwoorden :) (Bij voorkeur ook van Ed Guzzi, de kenner (blijkbaar))

  • Ruben

    Correctie.. ik heb een mk7Ruben schreef:

  • Ed Guzzi

    Ja Ja, hier ben ik al.

    Antwoord 1 : De piep komt door het bewegen van de remschoenen tegen de ankerplaat.

    De achterremmen zijn dus waarschijnlijk nooit gecontroleerd/gesmeerd.

    Slecht onderhoud ?

    Antwoord 2 : Draagarmrubbers vernieuwen.

    Antwoord 3 : Je hebt niet verteld wat voor motor je hebt, maar een 1400 wil elke 60.000 km een nieuwe riem en een Zetec elke 120.000 km.

    Antwoord 4 : De complete schakelaar vernieuwen.

    Antwoord 5 : Klokje vervangen.

    Klaar.

  • Ruben

    Haha, Great!

    1) Ik heb de auto pas net, maar is wel altijd bij Ford-dealer in onderhoud geweest (alle beurten in het boekje). Is dat bewegen van de remschoenen tegen de ankerplaat nog te verhelpen? Zo ja, hoeveel zal dat ongeveer kosten?

    2) Op wat voor kosten moet ik zo ongeveer rekenen voor nieuwe draagarmrubbers?

    3) Ik heb een 1.6 16V 90pk (Zetec dus, hoop ik?). In ieder geval met zo'n licht-aluminium stuk boven het blok waar EFI op staat. Moet ik nu dus 120.000 km aanhouden?

    Zoals je ziet ben ik dus voornamelijk benieuwd naar de kosten, aangezien ik de auto pas net heb aangeschaft en er niet al te veel meer aan uit wil geven :s

  • Ed Guzzi

    Laat de remmen controleren en smeren door een deskundig iemand.

    Wat de kosten zijn kan je ook dan aan diegene vragen.

    Ook wat betreft vraag 2.

    Je hebt dus een Zetec.