Airbaglampje Mondeo

• Stefan van Emden

Hallo,

ik heb een Mondeo station 1.8 uit 1997, benzine uitvoering waarvan het airbaglampje 4x knippert, uitgaat en weer 4 keer knippert. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt!

• Ed Guzzi

Onder de beide stoelen zit een gele stekker.

Begin met de linker stoel.

Deze gele stekker losnemen en het rode binnenwerkje eruit wippen.

Dan zie je in die stekker 2 kleine “vrouwtjes”, die met een dun pennetje o.i.d. iets krapper maken.

Het rode binnenwerkje er weer indoen en alles weer monteren.

Contact aan en kijken of het knipperen over is.

Zoniet, dan onder de rechterstoel hetzelfde doen.

• Stefan van Emden

Ed,

dit was niet de oplossing, van beide stoelen de connectors krapper gemaakt echter blijft nog steeds 4x knipperen. Nog andere suggestie's?

Verder is mijn intervalrelais van de achterruitenwisser defect. Dit relais zit volgens het boekje bij de lamphouder module. Enig idee waar dit relais zit? het gaat om het oranje R21 relais.

Alvast bedankt voor je reactie, stefan

• Ed Guzzi

Het kan zijn dat er links achter het dashboard nog zo'n gele stekker zit.

Wat er in het boekje staat over het intervalrelais is fout.

Er bestaat helemaal geen ‘module lamphouder’.

Het relais is zwart en zit in de zekeringkast onder het dashboard.

Maar omdat het relais ook de interval regelt van de ruitenwissers van voorruit denk ik niet dat het relais stuk is.

Ik denk eerder aan draadbreuk of ergens een slecht contact.

• Stefan van Emden

Het probleem me thet knipperen lijkt alsnog opgelost te zijn….

Mijn achterruitenwisser begint na het omdraaien van het contact na ± 1 minuut zonder tussenpauze te wissen; is ook niet meer uit te schakelen. Pas nadat het contact is uitgezet stopt die. De variabele interval op de voorruit werkt perfect. Ik concludeerde aan de hand van het boekje dat het intervalrelais van de achterruitenwisser defect was. Het gaat om een Mondeo uit 1997. Bij draadbreuk of slecht contact is er toch geen werking? Wellicht heb je nog een suggestie.