schokdempers controleren

• roefje

Hoorde ergens dat Ford een actie heeft of zoiets met het gratis controleren van schokdempers.

Nu is mijn vraag vanaf wanneer moet je eigenlijk je schokdempers laten controleren.

Heb een Ford Focus die nu 2,5 jaar jong is.

• Ed Guzzi

Elke garage kan gratis schokdempers controleren.

En dat kan je zelf ook.

Daar is geen dure schokdempertestbank voor nodig.

Die schokdemperbanken zijn om dempers te verkopen, en bijna alle dempers worden dan als matig tot slecht beoordeeld. € € € €

Gewoon de auto op de hoeken even inveren en kijken of hij meteen stopt met veren.

En met een looplamp of zaklantaarn kun je zien of er een demper lek is.

Aan de dempers van je Focus zal niets mankeren.

Die acties zijn om de schokdemperomzet te verhogen.

Bij de APK horen de dempers ook te worden bekeken op lekkage en deugdelijkheid.

Maar mijn ervaring is dat te weinig gedaan wordt.

Als je achter een andere auto rijdt die over een verkeersdrempel gaat let er dan op of hij meteen uitgeveerd is of dat hij nog even vrolijk op en neer danst.

Dat dansen zie je regelmatig gebeuren.

Let dan ook op je eigen auto.

Bij de Kwak-Shit spuiten ze regelmatig olie op de dempers als je je koffie drinkt.

Dan wordt je erbij gehaald om te laten zien dat ze lekken en met het dringende advies de dempers meteen te laten vervangen.

• roefje

Hoi Ed,

Nog bedankt voor je antwoord, was helaas niet eerder in de gelegenheid om te reageren.

Dan hoef ik me hier ook niet echt zorgen over te maken.

Ik neem aan dat de auto niet moet dansen.

Laat de auto alleen bij de Ford Dealer maken, dus die kwak zooi mensen komen er mooi niet aan.