2e cilinder versleten Ford Ka 2002

  • egwverlinden@home.nl

    Onze Ford Ka uit 2002 (km stand 31.000) heeft 1 maand geleden een grote beurt gehad voor € 339,00. O.a. boegies vervangen, nieuw oliefilter en alles wat bij een grote beurt hoort. De grote beurt hebben we laten doen omdat we deze auto pas sinds 31 juli 2012 hebben gekocht bij een garage (zonder garantie). Na 2 weken (vanaf de grote beurt) ging het motorlampje knipperen en liep hij terug in vermogen. Auto stil gezet en olie gepeilt was verder niets bijzonders te zien en weer verder gereden (lampje ging ook niet meer aan). Tot afgelopen zaterdag toen weer opnieuw het motorlampje ging knipperen en de auto weer terugliep in vermogen. Het lampje ging dit keer ook niet meer uit en er kwam een rare lucht uit de motorkap. De auto hebben we teruggebracht naar de garage die ook de grote beurt hebben uitgevoerd. Daar werd geconstateerd dat de 2e cilinder helemaal ingevreten/versleten was en dat het complete motorblok vervangen moet worden. Kosten à € 900,00. Mijn vraag is had de garage dit niet moeten zien bij de grote beurt? En kan een cilinder bij zo weinig km's al versleten zijn (km stand klopt is gecontroleerd), er zat ook genoeg olie en koelvloeistof in.

  • Ed Guzzi

    Bij een grote beurt kijk je niet in de cilinders, dat kan ook niet zomaar, of je moet een endoscoop hebben.

    Als het een Bovag-garage is zou je die eens kunnen bellen voor advies.

    Een cilinder raakt niet zomaar versleten, daar moet een oorzaak van zijn.

    Is het toeval dat het 2 weken na de beurt was? Of was het al langer aan de gang? Ik weet het niet.

    Als het een zg. ‘vreter’ is zijn daar wel oorzaken voor.

    Teveel toeren bij koude motor of na hard rijden de motor meteen uitzetten, bv. op de snelweg na snel rijden tanken.