Kachel kraan Ford KA 1.3i / airco Bj. 09-2004

  • Space

    Hallo,

    Ik wil graag iemand helpen om een kachelkraan te vernieuwen omdat hij alleen nog maar warme lucht blaast.

    Kan iemand mij een korte beschrijving geven waar die precies zit en hoe te handelen?

    -

    Ford KA Briels 1.3i / airco

    Bouwjaar 09-2004

    -

    Alvast hartelijk dank!

    Space

  • erik43

    motorkap openen, paravan plaat verwijderen deze zit met 5 parkers vast en staat een klein beetje rechtop achter de motor .

    de plaat er tussen uit halen en dan zit de kachelkraan midden achter de motor op de paravan bak met 4 slang aansluitingen en 1 stekker .

    radiateur dop los draaien zodat de druk van het koelsysteem is..

    stekker los en de 4 slangen verwijderen

    LET OP DE PIJPJES VAN DE OUDE KACHELKRAAN ZIJN ERG BROS EN BREKEN MAKKELIJK AF kleine stukjes van die pijpjes kunnen in het koelsysteem geraken dus goed alles naar buiten spoelen

    nieuwe kraan monteren en stekker aansluiten en koelsysteem vullen en goed ontluchten

  • Space

    Dank je wel voor je uitgebreide samenvatting! Best nog wel een aardig klusje….

    Zoals ik al eerder schreef blijft de kachel constant aan.

    Nou heb ik ook wel ergens v/d week gelezen dat de printplaat van de knoppenbediening dashboard stuk kan zijn of duidt dit probleem toch gewoon op een defecte kachelkraan?

    Met vr.gr.,

    Space

  • erik43

    een beetje sleutel werk maar is te doen in een uur .

    hab al 4 kranen vernieuwd maar nog nooit een printplaat

    kraan kost ook maar 50 euri dus gewoon vervangen en genieten van de koelere lucht!

  • Space

    Dank je. Dat wordt dan weer eens sleutelen voor het eerst sinds tijden….Zal de kraan v/d week even bestellen. Heb vanavond even gekeken waar ik aan ga beginnen :P, en zag dat die paravanplaat met zes schroeven (onder rubber dopjes) vastzit maar vroeg me af of de ruitenwisserarmen er ook af moeten en zo ja hoe zitten die vast?

    Bedankt alvast weer!

    Gr.,

    Space

  • Henk Everts

    ik heb ford ka edition 2 uit 1998 en de kachel gaat niet terug naar koude lucht,een enkele dag als ik start gaat alles prima maar als ik na paar uur de auto weer start krijg ik alleen maar zeer warme lucht.een monteur zegt schakelaar vervangen ? ik ben bang als ik bovenstaande verhalen lees dat het geen schakelaar is maar de kachelkraan.

    kan iemand mij uit de droom helpen ?

  • Peter

    Ja, je kunt gerust naar de kachelkraan kijken. die werkt met een magneet klep en als daar een vuiltje in komt of je gooid er een radiateurpil in bij voorbeeld dan komt dat tussen de randen van de klep te zitten en gaat hij niet meer heen of terug.

    rijd al 10 jaar ford Ka en in die tijd heb ik 4 keer de kachelklep kapot gehad.