Ford focus 18 i wordt veel te heet

  • Jos van den Nieuwendijk

    Ik hep een ford Focus 18.1 station bouwjaar 2001 1ste eigenaar

    Jaarlijks ga ik met mijn gezin op zomervakantie naar een warm land met de auto en caravan.

    2003

    In 2003 zijn de problemen met mijn Focus begonnen, tijdens een warme vakantie in Sardine, de buiten temperatuur was ongeveer 35 graden buiten, de temperatuur van auto liep op naar het rode vlak. Tijdens de vakantie garage gebeld advies: geen probleem auto slaat af bij te hoge temperatuur, zogehete thermisch uit. Gedurende de vakantie blijven de hoge temperaturen bij de auto voorkomen, de kachel vol aan airco uit zakt de temperatuur weer iets terug. Na de vakantie auto laten onderzoeken bij geen bijzonderheden kunnen vinden. Gedurende de periode in Nederland geen problemen.

    2004

    Tijdens de vakantie in Kroatië zomer 2004 bij hoge temperaturen en in de bergen ontstaat hetzelfde probleem, temperatuur stijgt tot in het rode vlak. De kachel vol aan, airco uit de temperatuur zakt iets.

    Tijdens een grote beurt erna gekeken niet kunnen vinden, door het jaar heen geen probleem.

    2005

    In hetzelfde probleem begint weer tijdens de vakantie, maar dan al met minder hoge buitentemperaturen en op de snelweg in Duitsland. Hetzelfde wordt toegepast ,airco uit kachel aan. Tijdens de jaarlijkse onderhoudbeurt weer nagekeken en aan de doormeet kast gehad, niets kunnen vinden.

    2006

    In 2006 hetzelfde probleem tijdens de vakantie, komt wel frequenter voor. Weer gemeld tijdens de jaarlijkse onderhoudbeurt.

    2007

    In 2007 werd het dramatisch moesten zelfs stoppen in de bergen en konden ’s avonds pas verder rijden. Zelfs bij vals plat op de snelweg, liep de temperatuur op naar het rode vlak.

    Ook de kachel aan helpt niet meer afdoende.

    Gelijk na de vakantie gemeld bij garage tijdens de grote beurt weer na laten kijken niets kunnen vinden.

    2008

    Met de caravan in Nederland op de vlakke weg met circa 110 km per uur en 3800-4000 toeren en een buiten temperatuur van 16-20 graden, na ongeveer 40 kilometer loopt de temperatuur van de auto op.

    De temperatuurmeter beweegt wiebelt iets daarna loop de temperatuur verder op naar maximale in het witte vlak. Als ik terug ga naar 80 km per uur zakt de temperatuur naar normale waarden

    Zodra ik weer 110 km per uur ga rijden loopt de temperatuur gestaagd op.

    Actie garage

    1.Eerst preventief de thermostaat vervangen  geen verbetering ( 92 graden)

    2. De garage zelf gereden met de paardenkar geen extreme temperatuur.

    Hierna hebben zij de auto bij stilstand warm laten draaien, hierna liep de temperatuur op naar het rode vlak  Conclusie: een van de twee vinnen was stuk,

    Een hele grote vin gemonteerd en de ander vinnen verwijderd  na deze ingreep geen verbetering

    Help ik ga 13 juli op vakantie

  • H.den Boef

    Draait de waterpomp wel mee is daar al eens naar gekeken.

    Hiermee bedoel ik of de schoepen in de waterpomp niet stil blijven staan onder zware omstandigheden (geen onbekend fenomeen).

  • jos van den Nieuwendijk

    gaat morgen gelijk bellen met de garage

    bedankt voor de tip H.den Boef

  • R. Koeijvoets

    Ben net weer op vakantie geweest naar Frankrijk met Ford Focus 1.6 i Wagon (uit 2001). Heb soortgelijke problemen, dus ik vroeg me af of de suggestie van de waterpomp al iets opgeleverd heeft….

  • J. Opheij

    Dag Jos

    Ik heb ongeveer het zelfde probleem met mijn auto.

    Bij mijn ford focus 1.6 station bouwj 2000, loopt de temperatuur op wanneer ik op de snelweg 120 - 130 km/uur rijd en het gas los laat. Wanneer de snelheid terugloopt in de buurt van de 110 km/uur gaat de temperatuur meter naar het rood toe.

    Nu was ik aan het google om te kijken of dit vaker voorkomt? en kwam jou verhaal tegen wat veel overeenkomsten heeft.

    Nu ben ik benieuwd of het probleem nu is opgelost en vooral wat je er allemaal aan hebt gedaan.

    Graag een reactie

    Met vriendelijke groet,

    Jan Opheij

  • A. noot

    Dag Jos,

    Mijn vader heeft jaarlijks met de vakantie met zijn ford Focus hetzlefde probleem, ook met de caravan en hij durft niet meer met de auto naar italie.

    Hij heeft een 1.8 tddi diesel die opzich makkelijk de caravan door de bergen moet trekken ;-)

    Ze kunnen bij de garage ook niks vinden en er worden geen problemen geconstateerd, heeft de waterpomp nog effect gehad?

    Ben erg benieuwd, dan kan ik mijn vader deze tip nog aan de hand doen.

    Groeten,

    Andre

  • Daan

    Hallo,

    Ik heb hetzelfde prolbleem met mijn Ford Focus Ghia uit 2002. Laatst een boedelbak gehuurd en na een kilometer of 40 merkte ik dat de auto niet meer trok. Bleek de meter in het rood te staan en was de beveiliging in werking gegaan. Na even stil te hebben gestaan zakte de meter weer maar na een paar kilometer wiebelde de meter plotseling wat heen en weer en schoot daarna binnen 2-3 seconden in het rood. Na wat rustiger rijden zakte de temperatuur ook weer net zo snel. Door deze plotselinge en sneel schommelingen van de meter krijg je het idee dat er iets anders aan de hand is. De temperatuur zakt of stijgt toch niet bionnen enkele seconden. Zonder aanhanger rij ik nu al weer maanden zonder problemen maar in de zomer gaan we met de vouwwagen naar Frankrijk en ben ik bang dat de problemen weer beginnen. Wie weet wat de oplossing van dit probleem is?? Daan

  • Daan

    Hallo Jos en anderen,

    Ook ik heb dit probleem met mijn Ford Focus uit 2002. De garage constateert geen afwijkingen.

    Is dit probleem bij jullie opgelost en wat was uiteindelijk de oorzaak???

    Daan

  • ericruygt

    is het mogelijk dat de radiateur deels is dicht geslipt zodat de koeling in zware omstandigheden net niet voldoende werkt