Beetje meer pit mogelijk?

  • vannelle

    Mijn vrouw heeft een Fiesta 1.1 cl u9 uit 1994, niet de pittigste uitvoering van de serie maar na er vandaag in gereden te hebben vind ik em toch wel erg sloom.

    Auto heeft 60.000 km gereden (aantoonbaar), heeft altijd z'n beurten gehad en mijn vermoeden is dat ie nogal sloom is ingereden.

    Hij start goed, verbruikt geen olie, brandstof verbruikt ie 1:14 ongeveer en er zijn geen rare bijgeluiden, klinkt gewoon gezond.

    Mijn vraag is nu: zijn er maniertjes om er een beetje meer pit in te krijgen?

    Heeft zo'n ding bijvoorbeeld een computer die je kan resetten en opnieuw kan laten inleren?

    Kan het ook zijn dat na een periode van pittig rijden dit vanzelf beter wordt? Of zijn er nog andere manieren te verzinnen?

    Misschien is er ook wel niks aan te doen, maar navragen kan geen kwaad natuurlijk. ;)

    Alvast bedankt voor de reaktie(s)

  • Ed Guzzi

    Een 1.1 liter heeft 50 pk, een 1.3 heeft 60 pk.

    Is niet wereldschokkend inderdaad.

    Maar omdat tegenwoordig de autofabrikanten weer aan een pk-race doen ligt de verwachting misschien ook wat hoog.

    Waarschijnlijk ook omdat je 'm met je eigen 100 pk+ auto vergelijkt.

    Resetten kan wel, maar zal weinig effect hebben (de accupool een paar minuten los).

    Pittig rijden kan soms helpen

    En misschien dat een Forté behandeling nog wat uit kan maken.

  • vannelle

    Bedankt voor je reaktie Ed.

    De verwachting ligt niet al te hoog, het is en blijft natuurlijk een kleine, oude motor.

    De vergelijking met mijn 2,9 V6 maak ik ook maar niet, dat is niet echt reëel natuurlijk. ;)

    Maar ze heeft eerder Fiesta's gehad, ook 1,1 maar dan 2 modellen ouder zeg maar.

    Ze zegt zelf dat die toch een heel stuk pittiger waren, maar die waren ws. ook lichter door het ontbreken van passieve veiligheden……….

    Ik zal de computer resetten en haar vragen wat pittiger te rijden daarna, wie weet of het helpt.

    Wat is Forté? Is dat een toevoeging voor de brandstof of voor de olie en wat doet het precies?

    Maar ach, helpt het niet dan moet ze er maar aan wennen vrees ik…. :(